EGY MÁRKA, SZÁZ DICSŐSÉG

Peugeot 3008

EGY MÁRKA, SZÁZ DICSŐSÉG

PEUGEOT SZTORIK III. 

Egy autógyártó sikerét nem feltétlenül lehet, és talán nem is kellene díjakban és elismerésekben mérni. Tény ugyanakkor, hogy a Peugeot számtalanszor bizonyult egy adott kor, egy adott terület legjobbjának.

A versengés feltétele, hogy legalább ketten szeretnének a legjobbnak lenni valamiben. Az autóiparban ez organikusan a motorsportban testesedett ki, ahol pontosan mérhető feltételek alapján lehetett és lehet mindmáig rangsorolni a résztvevőket. A vásárlók azonban egy másfajta mércére is vágytak: olyanra, amelyet közvetlenül tudnak hasznosítani a döntéshozatal során. Amint az autó egzotikus luxustermékből hétköznapi fogyasztási cikké vált, megjelentek az ügyfeleket tájékoztató szakfolyóiratok, akik tapasztalataikat egy idő után elkezdték koncentrált formában közreadni.

Egy márka 100 dicsőség

Az észak-amerikai Motor Trend magazin 1958-ban rangsorolta az adott évben újonnan megjelent típusokat: a történelem ezt tartja számon az első Év Autója díjként (a kiadvány az előző tíz évben is kiadta a díjat, ám akkor nem típusokat, hanem márkákat értékelt.) Az ausztrál Wheels kiadvány 1963-ban tette közzé első Év Autója rangsorát, Európa pedig ennél is progresszívabb volt: 1964-ben hat nemzet vezető autós lapjai álltak össze, és alapítottak egy piactól független, kontinentális díjat. Ma már nagyítóval kell keresni az olyan országokat, autós szaklapokat vagy szervezeteket, amelyek ne rangsorolnák évről évre a piaci kínálatot.

Globális autógyártóként a Peugeot a kezdetektől érdekelt volt ezekben a megmérettetésekben. A márka technológiái, szériamodelljei vagy tanulmányautói az elmúlt évtizedek alatt százszámra részesültek aranyérmekben, különdíjakban, technológiai kitüntetésben.

Egy márka 100 dicsőség

Ezek egy részét egy adott országban szerezte, például a Peugeot 3008 és a Peugeot Partner kategóriájuk legjobbjaként végzett a 2017-es Év Argentin Autója szavazáson, vagy nézhetjük Írországot, ahol háromszor is Év Autója díjat nyert a Peugeot, 1997-ben a 406-ossal, majd 2010-ben és 2018-ban a 3008 első, illetve második generációjával.

Nagyon is fontos a már említett Év Európai Autója (European Car of the Year, COTY) díj, amelyet hatszor érdemeltek ki a Peugeot újdonságai. A legendás 504-es (1969), a korszakalkotó 405-ös (1988), az alsó-középkategória stílusteremtői, a 307 (2002) és a 308 (2014), a Peugeot eddigi történelmének talán legsikeresebb típusa, a 3008 (2017) és az aktuális bajnok, az új generációs 208 (2020). Ezek az autók megmutatták, hogy a Peugeot korszaktól, stílustól és ízléstől függetlenül képes olyat alkotni, amivel lenyűgözi és meggyőzi a szakma legtapasztaltabb képviselőit.

Egy ilyen rangos versenyen persze a dobogó alsóbb fokain végezni szintén komoly elismerés: az élet később bőségesen igazolta, hogy az Év Autója versenyen ezüstérmes 205 (1984) és 406 (1996), illetve harmadik helyezést elérő 505 (1980) és 206 (1999) kiváló autók, előremutató konstrukciók voltak.

Egy márka 100 dicsőség

Habár csak egy ország, sőt, egyetlen kiadvány szerkesztőinek véleményét tükrözi, a szakma Európa-szerte figyelemmel kíséri a brit What Car? magazin Év Autója díját. A Peugeot termékei az 1978-as alapítás óta öt abszolút elsőséget és további két értékes helyezést érdemeltek ki az átfogó és alapos teszteken alapuló minősítésen: a 305 (1979), a 205 (1984), a 306 (1994), a 406 (1996) és az első generációs 3008 (2010) győzelmét a pályája végén is ezüstéremre érdemes 205 (1991) és az 1996 harmadik legjobbjának megszavazott 405 sikere kíséri.

Ma már a kategóriák győzteseit is kihirdetik itt: idén például a Peugeot 5008-ast találták a legjobb nagyméretű szabadidőjárműnek a szerkesztők.

Az újdonságokat holisztikusan értékelő Év Autója versenyek mellett számos olyan díj is létezik, amelyek egy-egy specifikus szempontból minősítenek, a környezetvédelemtől a modern technológiai tartalmon át a formatervig.

Mivel ezek a részterületek hagyományosan a Peugeot erősségei közé tartoznak, nem meglepő, hogy a márkát és termékeit számtalan alkalommal kiáltották ki a legszebb, legtisztább, leginkább előre mutató autóipari szereplőnek. Az első generációs Peugeot 3008 dízel-elektromos kivitele, a HYbrid4 a 2012-es Világ Év Autója díjátadón (a világ egyetlen, valóban globális autóipari megmérettetésén) úgy tudott dobogós lenni a Világ Év Zöld Autója címéért folyó versenyben, hogy több meghatározó piacon nem volt kapható.

Forgalmazták viszont Németországban, ahol 2010-ben a legjobb technológiának, 2011-ben pedig a legtisztább üzemű típusnak járó Zöld Kormánykereket hódította el a Peugeot az 1976 óta létező Arany Kormánykerék (Das Goldene Lenkrad) díjátadóján. Az i-Cockpit ergonómiai koncepció a szintén páneurópai Autobest 2016-os versenyén bizonyult a legjobb innovációnak (Smartbest díj), majd egy évvel később a brit What Car? magazin Legjobb technológia trófeájával térhetett haza.

Egy márka 100 dicsőség

A franciáknak soha nem kellett a szomszédba menniük stílusért, és az hatványozottan igaz a Peugeot-ra. Formatervezési díjak tucatjai emlékeztetnek arra, hogy a márka divatdiktátorként volt képes újra és újra elébe menni a trendeknek, megteremtve, nem pedig másolva az új formai irányzatokat.

Két meghatározó díj ebben a műfajban: a Car Design Award zsűrije a 406 Coupét (1997) és a 208-ast (2019) egyaránt kora legszebb sorozatgyártású autójának választotta meg, tavaly pedig ezüstéremmel jutalmazták a Peugeot e-Legend tanulmányautó múltat jövővel összekötő retro-futurista dizájnját.

Az idén harmincöt éves Festival Automobile International Paris kiállításon 1986 óta ítélik oda a rendezvény legszebb széria- és tanulmányautójának járó Nagydíjat: itt aranyat érdemelt az imént említett e-Design (2019), a második generációs Peugeot 508 (2019), minden versenytársánál legnyűgözőbbnek ítélték meg az e-208 utasterét (2020) – és ne feledkezzünk meg az RCZ kupéról, amelyet 2009 legszebbjének talált a Grand Prix zsűrije.

Egy márka 100 dicsőség

Akármilyen rangosak, ezeket a díjakat műszaki és gazdasági szakemberek, újságírók adják át. Sokak szemében értékesebbek azok a trófeák, amelyeket autótulajdonosok, vagyis a felhasználók, a vásárlók tapasztalatai alapján ítélnek oda.

Ilyen díj a brit Driver Power, ahol az utóbbi években túlzás nélkül tarolnak a Peugeot új generációs típusai: 2017-ben a 2008-ast a legjobb új kis szabadidőjárműnek, 2018-ban a 3008-ast pedig egyenesen az év legkiválóbb új típusának kiáltották ki; utóbbi két évvel később még mindig nem talált legyőzőre a kompakt szabadidőjárművek körében.

A 3008-as, amely 2017-ben az Év legnőiesebb szabadidőjárműve címet is elnyerte a Women’s World Car of the Year versenyen, használat közben sem veszít vonzerejéből: 2020-ban a tíz legmegbízhatóbb új autó közé sorolták, így megelőz számos olyan típust, amelyek hagyományosan megbízhatóságukról voltak híresek.

A Peugeot 3008 megbízhatósága nem egyedi jelenség: a világ legnagyobb fogyasztótájékoztató, piacelemző szervezete, a J.D. Power 2019-as nagy-britanniai felmérésén több tízezer autós véleménye alapján a Peugeot-t választották meg a piac abszolút legmegbízhatóbb márkájának; ugyanitt egy évvel korábban a Peugeot 208-ast kiáltották ki a legkevésbé problémás városi autónak. Az 1968-ban alapított szervezet 2016 óta minden évben (!) arról számolt be, hogy az európai, nem prémium autót vásárló németek közül a Peugeot ügyfelei a legelégedettebbek választásukkal.

Legyen szó szépségről, tudásról vagy tartósságról (például a Diesel Car magazin néhány éve a Peugeot RCZ-t kiáltotta ki a piac legjobb használt sportautójának), a Peugeot típusai hivatalos papírokkal igazolhatják kiválóságukat. Az új generációs padlólemezek, a fejlett technológiák és a márka ambiciózus jövőképe a garancia arra, hogy ez az elkövetkezőkben is így maradjon. Mert bár az autógyártók sikerét nem feltétlenül lehet, és talán nem is kellene díjakban és elismerésekben mérni, kevés dologgal lehet úgy elnyerni a vásárlók bizalmát és szeretetét, mint egy ragyogóan csillogó aranyéremmel.

 

  

 

 

A Peugeot legfontosabb díjai és elismerései

Év

Modell

Díj

Kategória

Helyezés

1969

Peugeot 504

Európai Év Autója

        1

1979

Peugeot 305

What Car? Év Autója

        1

1980

Peugeot 505

Európai Év Autója

        3

1984

Peugeot 205

Európai Év Autója

        2

1984

Peugeot 205

What Car? Év Autója

        1

1988

Peugeot 405

Európai Év Autója

        1

1991

Peugeot 205

What Car? Év Autója

        2

1993

Peugeot 405

What Car? Év Autója

        3

1994

Peugeot 306

What Car? Év Autója

        1

1996

Peugeot 406

Európai Év Autója

        2

1996

Peugeot 406

What Car? Év Autója

        1

1997

Peugeot 406 Coupé

Car Design Award

a legszebb szériamodell

        1

1999

Peugeot 206

Európai Év Autója

        3

2002

Peugeot 307

Európai Év Autója

        1

2002

Peugeot Automobiles

Autobest

Companybest

        1

2009

Peugeot RCZ

Festival Automobile International Paris Grand Prix

az év legszebb autója

        1

2010

Peugeot iOn

Arany Kormánykerék

Zöld Kormánykerék

        1

2010

Peugeot dízel hibrid

Arany Kormánykerék

Zöld Kormánykerék

        1

2010

Peugeot 3008

What Car? Év Autója

        1

2011

Peugeot 3008 HYbrid4

Arany Kormánykerék

Zöld Kormánykerék

        1

2012

Peugeot 3008 HYbrid4

Világ Év Autója

A Világ Év Zöld Autója

        3

2014

Peugeot 308

Európai Év Autója

        1

2016

Peugeot i-Cockpit

Autobest

Smartbest

        1

2017

Peugeot 3008

Világ Női Év Autója

az év szabadidőjárműve

        1

2017

Peugeot 3008

Európai Év Autója

        1

2017

Peugeot 3008

Argentin Év Autója

az év szabadidőjárműve

2017

Peugeot Partner

Argentin Év Autója

az év haszonjárműve

2018

Peugeot 3008

Driver Power

a legjobb új autó

        1

2018

Peugeot 208

JD Power UK

a legmegbízhatóbb kisautó

        1

2019

Peugeot

JD Power UK

a legmegbízhatóbb márka

        1

2019

Peugeot 208

Car Design Award

a legszebb szériamodell

        1

2019

Peugeot e-Design Concept

Car Design Award

a legszebb tanulmányautó

        2

2019

Peugeot 508

Festival Automobile International Paris Grand Prix

az év legszebb autója

        1

2019

Peugeot e-Design Concept

Festival Automobile International Paris Grand Prix

az év legszebb tanulmányautója

        1

2020

Peugeot 3008

Driver Power

a legjobb kompakt szabadidőjármű

        1

2020

Peugeot 3008

Driver Power

a legjobb új autó

        2

2020

Peugeot 3008

Driver Power

a legmegbízhatóbb új jármű

        7

2020

Peugeot 208

Európai Év Autója

        1

2020

Peugeot e-208

Festival Automobile International Paris Grand Prix

az év legszebb utastere

        1

2020

Peugeot e-208

Festival Automobile International Paris Grand Prix

az év legszebb autója

        2

2020

Peugeot 5008

What Car? Év Autója

a legjobb nagy szabadidőjármű

2020

Peugeot Partner

Parkers Best Car of the Year

az év könnyű haszonjárműve

        1