Ha rátekintünk a Peugeot valamelyik modelljére, azonnal nyilvánvaló, hogy a márka hármas jelszava – vonzerő, érzelem és kiválóság – valóban testet ölt autóiban. Elektromos blogunk legújabb részében a műszaki kiválóságot és a francia csúcstechnológiát tárjuk fel. A legjobb hely ezek megismeréséhez a Peugeot francia üzemei, ahol elektromos autók, valamint az azokat hajtó villanymotorok és akkucsomagok készülnek.
Új szelek fújnak az autózásban, zajlik az átmenet a tisztán elektromos mobilitás felé.
Az új időket új technológia hajtja, az új technológiát pedig modern és fenntartható módon termelő gyárak állítják elő. Mivel a Peugeot élen jár az elektromos autózásban, semmi meglepő nincs abban, hogy termelőegységei is a legmagasabb technológiai és környezetvédelmi színvonalat képviselik.
Az átállás szimbólumaként tekinthetünk például a Trémeryben termelő Emotors nevű üzemre: korábban itt a világ legnagyobb dízelmotorgyára volt, 2022 óta viszont kizárólag villanymotorokat készítenek Franciaország észak-keleti régiójában, Lorraine-ben. A gyár azért kulcsfontosságú a Peugeot és a Stellantis szempontjából, mert a termelés Franciaországban, a többi összeszerelő üzemhez (Douvrin, Sochaux és Mulhouse) közel zajlik, így csökken a függőség a külföldi beszállítói láncoktól. Az ultramodern gépsor technológiai értelemben is függetlenséget biztosít a márkának, hiszen saját fejlesztésű és gyártású hajtóművek kerülnek a Peugeot autóiba. Az üzemben három villanymotor készül évente egymilliónál is több példányban. Az M2 kódnevű egység 48 voltos, az állandó mágneses motort a cég öntöltő hibridjeibe építik be. Sokkal nagyobb teljesítményűek a tisztán elektromos kocsikba kerülő gépek: a kisebbik M3 kódú gép például az E-208-as villanymotorja, és 156 lóerős; a kínálat csúcsán lévő M4 szintén 400 voltos architektúrát szolgál ki, és akár 340 lóerős is lehet.
A villanyautók legfontosabb fődarabja az akkupakk, s ezek egy része még a Trémerynél is fiatalabb gyárban készül. A sokszor Franciaország elektromos jövőjeként emlegetett ACC (Automotive Cells Company) gigagyár Douvrinban, Észak-Franciaországban kulcsszerepet tölt be Európa akkumulátorgyártási stratégiájában. A Stellantis 60 ezer négyzetméteres üzeme 2023 májusában nyitotta meg kapuit, s kezdetben 13 GWh-nyi akkumulátor-kapacitást gyártott. Ez a mennyiség 2026-ra a kétszeresére nő, 2030-ra pedig elérik a 40 GWh-t. Egy gigawattnyi akkukapacitás egymillió kWh-nyit jelent, azaz az E-3008 és az E-5008 Long Range változataiban használt 98 kWh-s akkumulátorból is több mint 400 ezret lesz képes előállítani az üzem. Jól mutatja a Stellantis ambícióit, hogy a tervek szerint üzemeinek összesített európai akkugyártó kapacitása hamarosan ennek többszörösét éri el, a cél az évi 250 GWh. Az európai közlekedés zöld átállásában mérföldkőnek tekinthető douvrini gyártósor 850 millió eurós beruházással valósult meg, s az ACC gigagyárban összeszerelt lítium-ion akkumulátorok saját kutatás-fejlesztési központból, a Bordeaux közelében található Bruges-ből származó technológián alapulnak. A gyártási folyamat is kiemelkedő környezetvédelmi normákat követ: az ipari vízfogyasztás legfeljebb tíz százaléka a hagyományos autógyárakénak, a hulladékok 90 százalékát pedig újrahasznosítják.
Az összesen 2000 új munkahelyet teremtő üzem mellé telepítették a douvrin-i akkumulátorképzési központot, amely elsősorban a helyi közösségek tagjainak – például volt bányászok – átképzésére fókuszál.
A márka villamosítási stratégiájának részeként a Peugeot történelmi jelentőségű franciaországi gyárai, Sochaux és Mulhouse is kulcsszerepet játszanak az elektromos járművekhez szükséges akkumulátorcsomagok gyártásában. Ezek az üzemek már nemcsak járműveket szerelnek össze, hanem a jövő mobilitásához elengedhetetlen technológiákat is előállítanak. A sochaux-i üzemben 2022 végén indult el egy vadonatúj, 6000 négyzetméteres akkumulátor-összeszerelő műhely. Itt készülnek többek között az új, teljesen elektromos Peugeot E-3008 modellhez tartozó akkumulátorcsomagok. A gyártás automatizált: robotkarok és úgynevezett „kobotok” (kollaboratív, egymással és az emberi személyzettel is biztonságosan együttműködő robotok) segítik a nehéz – akár 500 kilós – akkumulátormodulok precíz beillesztését és rögzítését, mintegy 80 csavar segítségével.
Az összeszerelést szigorú tesztelési protokoll követi: minden akkumulátor háromlépcsős ellenőrzésen esik át. Először megbízhatósági teszt szimulálja az akkumulátor működését a járműben. Ezután teljesítményteszt következik maximális terhelésen, végül pedig tömítettségi vizsgálat során gázpróbával ellenőrzik, hogy az akkupakk nem szivárog-e – így biztosítva a víz- és porállóságot.
A mulhouse-i gyárban, ahol többek között a Peugeot E-208 és E-2008 modellek is készülnek, az akkumulátorcsomagok szintén integrált módon kerülnek beszerelésre. Az üzem rugalmas gyártási rendszert alkalmaz, amely lehetővé teszi elektromos és belső égésű motoros járművek egyidejű gyártását ugyanazon gyártósoron. Ez különösen fontos a jelenlegi átmeneti időszakban, amikor a piaci igények gyorsan változnak.