/image/54/9/peugeot_308gti_2015_146_fr-1920x1080.440549.jpg

A WLTP

Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure

A WLTP (a személyautókra és könnyű haszonjárművekre vonatkozó, világszinten összehangolt és egységes vizsgálati eljárás) az Európai Unió típusjóváhagyási rendszere szerinti járművek homologizálására szolgál. Új vizsgálati ciklust és eljárást határoz meg a könnyű járművek üzemanyag-fogyasztásának i, valamint CO2- és károsanyag-kibocsátásának mérésére standardizált (laboratóriumi) körülmények között.

A WLTP felváltja az előző, 1992-ben hatályba lépett tanúsítási eljárást (NEDC). 2017 szeptembere óta minden először forgalomba helyezett új modellt a WLTP szabvány szerint kell homologizálni. 2018 szeptemberétől pedig valamennyi eladott járműnek WLTP-hitelesítettnek kell lennie. Az új laboratóriumi tesztprotokollt a valós vezetési körülmények között tapasztalt kibocsátások vizsgálatával (Real Driving Emission-RDE) együtt kell elvégezni.

A WLTP szabványnak köszönhetően a fogyasztók pontosabb képet kapnak a járművek üzemanyag-fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról

A Peugeot és a WLTP

/image/55/0/peugeot-essence-2018-003-fr.440550.jpg

A károsanyag-kibocsátás tekintetében az Euro 6.2i motorokkal felszerelt Peugeot járművek már most megfelelnek a 2020. szeptemberben hatályba lépő kibocsátási szinteknek.

A Peugeot már a rendeletet megelőzően bevezette azokat a műszaki megoldásokat (az SRCi a dízelmotorok és az FAPi a benzinmotorok esetén), amelyeknek köszönhetően a márka járművei már most WLTP szerint homologizáltak (kötelező érvényű minden személygépkocsi esetében 2018 szeptemberétől). Ez a vizsgálat reálisabban tükrözi azokat a kibocsátásokat, melyeket az ügyfelek valós vezetési feltételek mellett tapasztalnak.

A PSA Csoport 2015 eleje óta nyilvánosan kiállt az új eljárás bevezetése mellett. Ezen kívül a PSA Csoport ügyfelei tájékoztatásának folyamatos javítása érdekében és az átláthatóság melletti elköteleződés jegyében közzétette az egyes márkák honlapjain modelljei valós felhasználási körülmények között mért fogyasztási adatait 2016-tól, valamint a nitrogén-oxid-kibocsátási értékeket 2018. márciustól. Ezeket a számadatokat egy olyan, nem kormányzati szervezetekkel (T & E és FNE) kialakított szabvány szerint mérték, melyet független harmadik fél (Bureau Veritas) hitelesített. 

MIBEN MÁS A WLTP?

A szabvány vizsgálati eljárások változásai

A kibocsátások mérése a személygépkocsikra vonatkozó kiigazítások tervezése céljából A ciklusok során megtett távolság növelése Nagyobb menetsebességen elvégzett vizsgálatok Életszerűbb, dinamikusabb vezetési stílus alkalmazása Hosszabb ideig tartó vizsgálatok

A NEDC-TŐL A WLTP-IG

A WLTP egyik célja, hogy a homologizációs eljárás során reálisabban tükrözze a járművek valós felhasználási körülményeit és aktuális műszaki tartalmát. Szigorúbb vizsgálati feltételeket és dinamikusabb vezetési profilt határoz meg, mint a 90-es években kialakított NEDC szabvány. A WLTP a tényleges, aktuális menetadatokat veszi figyelembe, míg a NEDC elméleti vezetési jellemzőkön alapult.

A WLTP pontosabb értékeket is produkál, mivel figyelembe veszi az egyes autók műszaki adatait, beleértve az összes opcionális felszerelést is, ami jelentősen befolyásolhatja az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást. A WLTP értékek bizonyos esetekben magasabbak, mint az ugyanazon jármű NEDC értékei. Ez nem azt jelenti, hogy az üzemanyag-fogyasztás teljesítménye rosszabb; ez egyszerűen egy új mérés, amely egy robusztusabb és hosszabb tesztcikluson alapul, ezért jobban tükrözi a járművek valós felhasználásait. 

A FŐBB KÜLÖNBSÉGEK A KÉT TESZTELJÁRÁS KÖZÖTT

A NEDC ÉS A WLTP ÖSSZEVETÉSE

NEDC WLTP
Vizsgálati eljárás Egyedi vizsgálati eljárás A valós vezetést jobban jellemző dinamikus ciklus
A vizsgálati idő 20 perc 30 perc
A ciklustávolság 11 kilométer 23,25 kilométer
Vezetési szakaszok 2 vezetési szakasz, 66 % városban és 34 % országúton 4 dinamikusabb vezetési szakasz, 52 % városban és 48 % országúton
Átlagsebesség 34 km/h 46,5 km/h
Csúcssebesség 120 km/h 131 km/h
A jármű egyéni felszereléseinek hatása A NEDC nem veszi figyelembe a CO2-kibocsátásra és az energetikai teljesítményekre gyakorolt hatást Figyelembe vesz további jellemzőket (modellenként eltérhetnek)
Sebességváltás Rögzített sebességváltási pontok Különböző sebességváltási pontok minden járműhöz
Vizsgálati hőmérsékletek 20 és 30 Celsius fok között végzett mérések Mérések 23 Celsius fokon, CO2-értékek 14 fokra korrigálva

KIBOCSÁTÁSOK VALÓS VEZETÉSI HELYZETBEN

REAL DRIVING EMISSIONS - RDE

2018 szeptemberétől a WLTP vizsgálati eljáráson kívül minden gyártónak meg kell mérnie modelljei kibocsátását valós vezetési körülmények között (RDE). Ez vonatkozik az EU-ban, Svájcban, Törökországban, Norvégiában, Liechtensteinben, Izraelben és Írországban értékesített összes járműre.

A közúton végzett RDE vizsgálatok során a szennyező anyagok, többek között a nitrogén-oxidok és a finom részecskék kibocsátási szintjét mérik. Ennek köszönhetően még reálisabb képet kapunk a járművek mindennapos használata során tapasztalható kibocsátásokról.

GYIK

  • Mi a WLTP?
  • Mi a WLTP menetciklus?
  • Mit jelent a WLTP számomra ?
  • Mi az RDE?
  • Mi az EURO 6 szabvány?
  • Mi a szelektív katalitikus redukció?

  • Mi a homologizációs eljárás?
  • Miért változik a homologizációs eljárás?
  • Nőni fog-e az üzemanyag-fogyasztásom?
  • Mikor lép hatályba?

Mi a WLTP?

A WLTP egy angol betűszó, amely a « Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure » (világszinten összehangolt vizsgálati eljárás a személyautókra és a kishaszonjárművekre vonatkozóan) kifejezés egyes szavainak kezdőbetűiből áll.

Az új vizsgálati eljárásnak köszönhetően olyan üzemanyag-fogyasztási és CO2-kibocsátási adatokat kapnak az ügyfelek, amelyek sokkal közelebb állnak a jármű felhasználása során tapasztalt értékekhez. 2018 szeptemberétől az első alkalommal regisztrált összes járműnek rendelkeznie kell WLTP-tanúsítvánnyal. A WLTP fokozatosan felváltja a régi NEDC (New European Driving Cycle) eljárást. 

Mi a WLTP menetciklus?

A járművek fogyasztási és kibocsátási értékeit mindig meghatározza az egyes személyek vezetési stílusa. Ezért a WLTP szabvány kialakításához világszerte nagy mennyiségű adatot gyűjtöttek. Az adatok alapján négy reprezentatív vezetési szakaszt határoztak meg, négy átlagsebességet alapul véve: kicsi, közepes, magas és nagyon magas.

Minden szakaszban különböző helyzeteket mérnek (fékezés, gyorsulás, megállás) különböző módokon, hogy azok tükrözzék a mindennapos vezetési helyzeteket. A különböző fázisok kombinálásával áll elő az úgynevezett «vezetési ciklus».

Az üzemanyag-fogyasztás négy különböző vezetési helyzetben jelenik meg, egy-egy kombinált összértékkel a benzines, a dízel, a hibrid és az újratölthető hibrid járművekre.

Mit jelent számomra a WLTP?

A WLTP hatályba lépése azt jelenti, hogy a jármű leírása szerinti üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátási értékek pontosabban tükrözik a valódi vezetési helyzetekben kibocsátott értékeket.

A WLTP a jármű egyedi felszereléseit (pl. téli gumi, üvegtető) is figyelembe veszi, ezért a jármű pontos konfigurációja alapján reálisabb értékeket kapunk.

A reálisabb értékek természetesen azt jelentik, hogy a fogyasztási és a kibocsátási értékek magasabbak lesznek a belső égésű motorral felszerelt járművek esetében, míg az elektromos járművek (beleértve az újratölthető hibrideket is) hatótávja csökken. Ez azt is eredményezheti, hogy több járművet érint a CO2-adó. A WLTP-hitelesített járművek azonban továbbra is a NEDC alapján adóznak. Rövid távon a CO2-kibocsátáson alapuló adózási rendszerek nem változnak (CO2-adó, a vállalati gépkocsik adója).

Mi az RDE?

Az RDE az angol « Real Driving Emissions » (valós vezetési feltételek melletti kibocsátás) kezdőbetűiből származó betűszó. Ez egy új, a szennyező anyagok, köztük a nitrogén-oxidok és a finom részecskék kibocsátának mérésére szolgáló eljárás.

Nevéhez híven az RDE vizsgálatot nem laboratóriumban, hanem közúton, valós vezetési helyzetben hajtják végre. A méréseket a teszt során a jármű hátuljára rögzített PEMS (Portable Emissions Measurement System - hordozható kibocsátásmérési rendszer) nevű okoseszközzel végzik.

Mi az EURO 6 szabvány?

Az Euro 6 a jelenleg érvényben lévő környezetvédelmi szabvány, amely korlátozza a kibocsátott szennyező gázok mennyiségét. A finom részecskék és a nitrogén-oxidok maximum szintjét a korábban hatályos Euro 5 szabvány értékeinél alacsonyabban határozza meg.

2018. szeptembertől* lép hatályba az Euro 6 második változata, az Euro 6.2, amely még alacsonyabb határértékeket határoz meg a benzinmotorral felszerelt járművek részecske-kibocsátására vonatkozóan.

*Az új gépjárművekre vonatkozik. Az új típusú járművekre új kibocsátási szabványok vontkoznak, amelyek egy évvel korábban lépnek életbe.

Mi a szelektív katalitikus redukció?

A járművek szennyezőanyag-kibocsátásának további csökkentése érdekében folyékony ammóniát, egy AdBlue® nevű adalékanyagot fecskendeznek be a dízelautók kipufogórendszerébe. Az AdBlue®-val ötvözött szelektív katalitikus redukciós rendszer (SCR - Selective Catalytic Reduction) akár 90 százalékkal csökkenti a nitrogén-oxidok kibocsátását, így mindössze gőz, nitrogén és széndioxid marad vissza.
 

Mi a homologizációs eljárás?

Szabványosítottt paraméterek összessége, melybe beletartozik például a járművek homologizálásához szükséges vizsgálati ciklus.
Az egységes homologizációs eljárás a különböző járművek fogyasztási és CO2-kibocsátási adatainak összehasonlítására is alkalmas.
Az 1992-ben hatályba lépett NEDC (New European Driving Cycle) szabványt a WLTP váltja fel 2018. szeptembertől.

Miért változik a homologizációs eljárás?

Nyilvánvalóvá vált, hogy a járművek NEDC szerinti vizsgálatával kapott értékei nem tükrözik megfelelően a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásokat.
A WLTP használatával mért és közzétett fogyasztási adatok közelebb kerülnek ahhoz a szinthez, amelyet az ügyfelek tapasztalnak.

Nőni fog az üzemanyag-fogyasztásom?

Az új WLTP értékek nem befolyásolják az autók fogyasztását. A WLTP vizsgálati eljárás a NEDC-hez képest magasabb CO2/ g/km értéket eredményez ugyanarra a járműre, egyszerűen azért, mert ez egy szigorúbb és hosszabb teszt. Ez azt is jelenti, hogy a WLTP jobban tükrözi a valós vezetési helyzetet. Más szóval, a magasabb CO2 érték nem az üzemanyag-fogyasztás növekedését jelenti, hanem azt, hogy a vizsgálat módjának változása miatt a CO2-érték sokkal jobban közelít a valóshoz.

Mikor lép hatályba?

A WLTP értékek a következő határidővel kell közzétenni az ügyfelek számára:

2019. január 1-től a személyautókra vonatkozóan
2020. január 1-től a kishaszonjárművekre vonatkozóan.