Az október 21-én megnyíló kiállítással záró mozzanatához érkezett a Peugeot és a MOME egyedülálló közös projektje, amelyben fiatal magyar fotográfusok meríthettek ihletet a francia autógyártó legújabb típusából.
A választás szabadsága: ennek az alapelvnek a szellemében fejleszti új generációs típusait az idén 214 éves Peugeot. Ennek a szemléletnek köszönhetően a márka ügyfelei személyes igényeik és lehetőségeik szerint dönthetnek arról, hogy belső égésű motorral, öntöltő hibrid hajtáslánccal, vagy hálózatról tölthető (plug-in hibrid vagy tisztán elektromos) kivitelben vásárolják-e meg új autójukat.
A választás szabadsága azonban szélesebb körben is értelmezhető – hogy mennyire, azt hatásosan szemléltette a Peugeot magyarországi importőre és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) által közösen kiírt pályázat. Ennek keretében az autógyártó az intézményhez kötődő, fiatal fotográfusok számára biztosította a tárgyi és anyagi feltételeket egy bárminemű megkötések nélküli alkotómunkához.
„A Peugeot magyarországi jelenlétének harminc éve alatt most először nyílt lehetőség arra, hogy egy ilyen jellegű képzőművészeti projektben vegyünk részt.” – mondta a MOME Campusán létrehozott tárlat megnyitó ünnepségén Bálint Zsófia, a márka hazai igazgatója. „A Peugeot három alapértéke: a vonzerő, a kiválóság és az érzelem közül az elsőt választottuk a pályázat vezérvonalául, és kifejezetten azt kértük az alkotóktól, hogy ne maga a Peugeot 3008, hanem az autózás által közvetített hangulatok és érzések kerüljenek az előtérbe. Nagy megtiszteltetés, hogy olyan rangos partnerrel dolgozhattunk együtt, mint a MOME, és tehetséges fiatal fotósoknak adhattunk lehetőséget egyedi művészeti alkotások megvalósítására.”
Szombat Éva fotográfus, a MOME oktatója a szakmai zsűri tagjaként nem csupán a legjobbnak ítélt pályamunkák kiválasztásában vett részt, de a projektet záró tárlat kurátoraként a tervek megvalósulását is közelről követte nyomon. „Büszkék vagyunk rá, hogy míg a Peugeot központi fotóprojektjében a YellowKorner fotóügynökséget és olyan nemzetközi hírességeket kért fel, mint Oliviero Toscani, Laurent Baheux és Mister Fifou, addig a magyarországi adaptációban a MOME tehetséges alkotói kaphatnak lehetőséget a részvételre. A pályázaton résztvevő fotográfusok munkái igazán jó példái annak, hogyan lehet az ipari formát művészi szemszögből megközelíteni.” – világított rá a kooperáció jelentőségére a szakember.
A Peugeot és a MOME közös pályázata semmilyen tematikus megkötéssel nem korlátozta az alkotók kreatív szabadságát, így olyan, személyes indíttatású munkák születhettek, amelyekre ritkán nyílik lehetőség hasonló kampányokban. „Az autózáshoz kötődő, legkedvesebb emlékeim nem a vezetésről, hanem az autóstoppolásról szólnak. Ez kölcsönös bizalmi kapcsolatot feltételez az autós és utasa részéről egyaránt, és hasonló bizalmat szavazott meg nekünk a Peugeot ennek a projektnek a keretében, amikor szabad kezet adott a témaválasztásban és a megvalósításban.” – mesélt fotósorozatának történetéről Máté Balázs, a MOME oktatója és harmadéves doktori hallgatója. „A hitelesség érdekében nem modellekkel dolgoztunk, hanem utazás közben kértünk fel idegeneket (azaz tulajdonképpen megfordítottuk a stoppolás folyamatát), akik váratlanul pozitívan álltak hozzánk és a feladathoz.”
Szintén személyes élmények ihlették Rédling Hanna környezet- és témaválasztását. „A nappal és az éjszaka határa különleges napszak, amikor más arcát mutatja körülöttünk a világ. Ebben a köztes állapotban az idő mintha más tempóban telne, egyszerre gyors és lassú, megnyugtató, mégis szürreális, meditatív és mágikus.” – avatott be háttértörténetébe a MOME mesterképzésén 2020-ban diplomát szerzett fényképész. „A sorozat szereplői a 85 éves nagymamám és néhány barátnője. Az ő életszeretetükből, vitalitásukból, eleganciájukból és barátságukból inspirálódva konstruálok fiktív jeleneteket, majd ezekben a megrendezett helyzetekben fényképezem őket, a naplemente kezdetétől a sötétedés végéig.”
A MOME-n tavaly végzett Legát Franciska művészi hitvallásában fontos szerepet játszik a humor, így amikor meglátta a Peugeot 3008 futurisztikus idomait, gyorsan körvonalazódott benne a vízparti nyaralásra induló marslakók témája. Végül mégsem emiatt bizonyult szürreálisnak a projekt: „Először kellett egy fotózás összes alkotóelemét kézben tartanom, személyesen megszervezni mindent, gondoskodni a feltételekről. Hatalmas kihívást jelentett, ijesztő volt a felelősség súlya, ugyanakkor óriási volt a sikerélmény is a végén. Ugyanígy okozott váratlanul kellemes meglepetést a Peugeot: amilyen nagynak találtam az elején, olyan könnyen vezethetőnek bizonyult. Különösen a pici kormánya és a kényelme fogott meg.”
Tar Ágnes számára egyszerre volt közeli és távoli a feladat, hiszen bár gyermekkora éveit egy Peugeot 206 hátsó ülésén töltötte, nincs jogosítványa – a Peugeot 3008-assal eltöltött egy hét azonban komoly lökést adott, hogy változtasson ezen. A MOME 2022-ben diplomázott BA-hallgatójaként és szabadúszó fotográfusként pontosan látja, mekkora lehetőséget jelent a fiatal pályakezdők számára egy ilyen kezdeményezés. „Eleve szeretek úgy dolgozni, ha nem kell teljes mértékig alkalmazkodnom; ilyenkor felszabadultabban és őszintébben tudok alkotni. A projekt egyik fontos tanulsága volt számomra, hogy a kevesebb néha több, nem kell mindig grandiózus megoldásokra törekedni. A pályázat leadásakor tisztán láttam, hogy mit szeretnék csinálni, és ezt sikerült is megvalósítani – és nem mellékesen közben rettentő jól éreztük magunkat.”
A nyertes pályamunkák az alábbi linkről tölthetők le:
https://www.swisstransfer.com/d/f06f7bc0-513a-4e2f-994b-e7fc1d3dce13
Publikáció esetén kérjük a szerző és a projekt nevét feltüntetni!
KAPCSOLAT
Mocsai Zoltán
zoltan.mocsai@p-automobil-import.hu
A PEUGEOT MÁRKA
A PEUGEOT egy világszerte prémium megoldásokat kínáló márka. Fő értékei az Igényesség, a Büszkeség és az Emóció. A márka több mint 160 országban van jelen, 10 ezer kereskedést működtet, és 2020-ban csaknem 1,2 millió új gépkocsit adott el. 2021-ben, a fennállásának 210. születésnapját ünneplő PEUGEOT márka új arculattal jelentkezik: a címerpajzsot formázó logó a márka személyiségét, időtállóságát fejezi ki. A PEUGEOT a személy- és haszongépjárművek teljes kínálatában bevezette az elektromos meghajtást, ezen kívül egy új koncepcióval is jelentkezik, amely a Neo Performance nevet kapta. A hatékony, sportos, nagy teljesítményű Neo Performance modellcsalád első tagja az 508 PEUGEOT Sport Engineered modell.
A MOHOLY-NAGY MŰVÉSZETI EGYETEM (MOME)
A 144 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetem küldetése, hogy design alapú tanulással, kutatással és a gyakorlati szakértelem alkalmazásával adjon válaszokat a 21. század égető kihívásaira. Az intézmény missziójának tekinti a közösség szolgálatát, a designtudatosság terjesztését, hogy hozzájáruljon Magyarország és Kelet-Közép-Európa gazdasági és kulturális ökoszisztémáinak fejlesztéséhez. A MOME 2020 augusztusa óta alapítványi formában működik: a modellváltás részeként megalkotta hosszú távú stratégiáját, megújította kutatás-fejlesztési tevékenységét, elindította az egyetem belső folyamatainak digitalizációját, és hozzáfogott a képzés korszerűsítéséhez is. A hagyományosan magas színvonalú művészeti és design oktatáson túl, 2022-től a MOME minden alapszakos hallgatója számára bevezette a vállalkozói képzést, és elindította első angol nyelvű mesterszakjait is.
További információ: www.mome.hu