Az autózás világában meglepő partnerséget kötött a Peugeot és a Lego. Egy különleges verseny erejéig összefogtak, s szórakoztató, játékos formában mutatták meg mindkét márka erősségeit.
Amióta világ a világ, a gyerekek imádnak játszani. Amióta pedig létezik az automobil, a gyerekek imádnak a játékautókkal játszani, hiszen megragadja fantáziájukat. Melyikük ne szeretné magát egy száguldó versenyautó volánja mögé képzelni, érezni a sebességet, hallani a motor bőgését?
Az pedig tudományos tény, hogy amikor a gyerek kisautóval játszik, akkor önkéntelenül is sok olyan szenzoros stimulánst ad magának a látvány, a hang és a tapintás terén, amely már fiatal kortól kezdve elősegíti az érzékek fejlődését. A játék tehát nemcsak felhőtlen szórakozás és öröm, hanem tanulás és fejlődés is.
A játék és a játékosság – persze a szigorú műszaki fegyelem és a mérnöki precizitás betartása mellett – bizonyos mértékig az autógyárakra is jellemző. A formatervezők ugyanis a szó legszorosabb értelmében alkotók, akik bizonyos keretek között játszanak a vonalakkal, formákkal, sőt, az utastérben az anyagokkal, színekkel is, miközben igyekeznek valami egyedit és megismételhetetlent teremteni.
A Peugeot-ra pedig egész történelme során jellemző volt, hogy nagy hangsúlyt fektetett modelljei esztétikai értékére. További nagyon fontos és állandó eleme a Peugeot történetének a versengés szelleme és a győzni akarás.
Ezeket a nemes hagyományokat és vezérelveket szem előtt tartva a Peugeot németországi vezérképviselete olyan esemény szervezése mellett döntött, amelybe bevonta a világ egyik legismertebb játékgyártóját, a Lego-t. A Lego dán vállalat, amelyet 1932-ben alapítottak, s mára olyan széles a termékpalettájuk, hogy nemcsak a kicsiknek, hanem a felnőtteknek is kínálnak építhető modelleket. Maga a Lego szó egyébként a dán „leg godt” szavak összevonásából ered, amely azt jelenti, hogy egy jót játszani.
A műanyag építőkockák nagymesterei időközben életre hívták a Lego Technic ágazatukat, amely különböző járművek és gépek modelljeit kínálja darabokban, amit aztán a márka tinédzser vagy akár felnőtt rajongói órákon át szerelhetnek össze. Amikor pedig a munka elkészült, a jól végzett munka öröme mellett egy komplett játékot tudhatnak magukénak.
A Peugeot és a Lego összefogása különleges versenyt hozott létre. Alapos válogatást követően hatfős mezőnyt állítottak össze, a feladat pedig az volt, hogy a Lego Technic kínálatában kapható Peugeot 9x8 Hypercar versenyautó modelljét kellett összeállítani a lehető legrövidebb idő alatt. A verseny formátuma azonban több csavart is tartogatott. Egyrészt a hat versenyző közül csak öten voltak „amatőrök”, a hatodik, Pascal Lenhard igazi Lego-összeszerelő profi, aki 2019 óta szervez Lego-összeszerelési workshopokat, illetve a Lego-építésnek szenteli munkanapjait. Másrészt a versenyzők nemcsak egymással, hanem az idővel is versenyeztek.
A maximum ötórásra tervezett időtartam közben a második órától kezdve minden óra végén szünetet tartottak, s elbúcsúztak attól a versenyzőtől, aki a legkevésbé haladt előre a modell Peugeot 9X8 versenygép összeszerelésében.
Az öt amatőr versenyző közül hárman erősen kötődtek a Legohoz. Egyikük például már szerepelt a német RTL csatorna Lego Masters Allstars versenyén, és második helyen végzett. Egy másik versenyző félig-meddig hazai pályán játszott, hiszen korábban már megvásárolta a Lego Technic Peugeot 9X8 Hyperautót, majd sok munkaórával összeszerelte.
A harmadik amatőr versenyző gyerekkora óta legózik, ma már saját Tik-Tok csatornája van, a hol több mint hatezer követőjével együtt osztoznak a legózás örömében és tapasztalataiban. A csapat egyetlen hölgytagjának erős a kötődése a Peugeot-hoz, hiszen kiskorában rengeteget utazott édesapja Peugeot 405-ösében, s a mai napig szereti a márkát. A mezőnyben helyet kapott még egy jelenlegi Peugeot-tulajdonos is, aki egy új 308-ast vezet.
Magát a viadalt, a Stellantis egyik németországi formatervezési csarnokában, Rüsselsheimben rendezték meg. A sok érdeklődőre tekintettel a közönség nem a helyszínen nézhette a versenyt, hanem a Peugeot és a Lego közösségi médiás csatornáin követhette a versenyzők előrehaladását. A jól bevilágított csarnokban minden résztvevőnek hatalmas asztal állt rendelkezésére.
A verseny a modellautó dobozainak felbontásával indult meg, majd következett a hosszas munka a Lego által mellékelt összeszerelési útmutató segítségével. Egy-egy ilyen Lego Technic modell összeállítása nehéz és komoly feladat, hiszen maga a modell nem kevesebb, mint 1.775 darabból áll, azaz rengeteg helyen lehet hibát véteni, ha egy építőelem rossz helyre kerül vagy kimarad az építés során.
A Lego Technic modellautó igyekszik a lehető legjobban hasonlítani az igazi versenyautóra, ezért rendkívül bonyolult játék. Az 1:10-es arányú modell 50 cm hosszú, szélessége 22, míg magassága 13 cm. A Lego tervezői még arra is ügyeltek, hogy a modellautó összerakásakor meg kelljen alkotni a V6-os motor modelljét, amely hibrid akkucsomaghoz kapcsolódik.
A kerekek természetesen elfordíthatók a modell utasterében lévő volánnal, ám mivel a Lego alapvetően játék, a modellautó tetején is van egy kormány, amelynek segítségével könnyen lehet tolni és irányítani a játékautót. Az ajtók természetesen nyithatók, sőt, még a futómű is valódi, azaz engedi a kerekek ki-, és berugózását. Mivel a WEC versenysorozat Le Mans-i 24 órás futamán a Peugeot 9x8 Hyperautónak éjszaka is száguldania kell, a Lego Technic foszforeszkáló matricákkal teremtette meg a világító fényforrások illúzióját a modellautón.
Maga a verseny formátuma is tartogatott kihívást, hiszen a versenyzők számára rendelkezésre állt egy-egy joker, azaz egy segítség – vagy éppen nehezítés az ellenfelek számára - az építés folyamatában. A joker alkalmazását az online felületek nézőinek szavazatai alapján alkalmazták, s végül öt óra elteltével jutottak el oda, hogy hatból csupán két versenyző maradt állva. Ők vívhatták a döntőt, s ekkorra már az is eldőlt, hogy kettejük teljesítménye és gyorsasága ért nyereményt.
Az egyik díj az volt, hogy a Peugeot meghívta a második helyezettet és kísérőjét Le Mans-ba, ahol a Peugeot 9x8 Hypercar részvételével június 15-én rendezték a WEC 2024-es szezonjának egyik ikonikus és kétségkívül legnagyobb hagyományokkal bíró futamát, a Le Mans-i 24 órás versenyt. A meghívottak bemehetnek a Peugeot VIP termébe is. Az első díjat végül Stephan Suhr nyerte meg, aki négy óra tizenegy perc alatt szerelte össze a Lego Technic Peugeot 9x8 Hyperautót. Jutalma egy kétszemélyes görögországi utazás a Peugeot Ocean Trophy eseményen.
A hajók Athénban bontottak vitorlát, majd egy héten át az Égei-tenger legszebb részein haladtak. A regatta célja a figyelemfelkeltés a fenntarthatóbb világ megteremtésére; megmutatja, hogy lehetséges környezeti szempontból felelősebb módon, alacsony emisszióval utazni, valamint hangsúlyozza, hogy mennyire fontos megvédenünk a tengerek élővilágát. A regatta utasait a reptérről elektromos Peugeot autókkal szállították a kikötőbe, s a hajózás végül június 8-án, azaz az Óceánok világnapján ért véget.
A közönség szavazati alapján végül a harmadik helyezett is díjat nyert, ő egy Lego Technic Peugeot 9x8 Hyperautó modellt vihetett haza, amelyet a WEC sorozatban induló Peugeot-csapat pilótája, Nico Müller írt alá.
ILLUSZTRÁCIÓK: STELLANTIS, YOUTUBE
KAPCSOLAT
zoltan.mocsai@p-automobil-import.hu
NEMZETKÖZI SAJTÓOLDAL
A PEUGEOT MÁRKA
A PEUGEOT egy világszerte prémium megoldásokat kínáló márka. Fő értékei az Igényesség, a Büszkeség és az Emóció. A márka több mint 160 országban van jelen, 10 ezer kereskedést működtet, és 2020-ban csaknem 1,2 millió új gépkocsit adott el. 2021-ben, a fennállásának 210. születésnapját ünneplő PEUGEOT márka új arculattal jelentkezik: a címerpajzsot formázó logó a márka személyiségét, időtállóságát fejezi ki. A PEUGEOT a személy- és haszongépjárművek teljes kínálatában bevezette az elektromos meghajtást, ezen kívül egy új koncepcióval is jelentkezik, amely a Neo Performance nevet kapta. A hatékony, sportos, nagy teljesítményű Neo Performance modellcsalád első tagja az 508 PEUGEOT Sport Engineered modell.