Az elektromos autók akkumulátorának állapota kulcsfontosságú, hiszen ez a jármű legértékesebb fődarabja, és nemcsak a hatótávot, de a jármű értékét is befolyásolja. Megfelelő töltési gyakorlattal és odafigyeléssel sokat tehetünk az akku élettartamának megőrzéséért.
Míg a bő tíz éve gyártott EV-k akkupakkjai évente átlagosan 2,4 százalékot veszítettek kapacitásukból (azaz tíz év alatt az akku tárolókapacitása az eredeti 76 százalékára csökkent), addig a modernebb termékek – jobb vezérlésük, hűtési rendszerük és előnyösebb kémiai összetételük miatt – már legfeljebb évi 1,8 százalékot veszítenek áramtároló képességükből. A gyártók és fejlesztők mellett azonban maga a felhasználó is sokat tehet azért, hogy autójának akkucsomagja hosszú élettartamú legyen. Ma már több millió EV fut a világ útjain, így rendelkezésre állnak olyan, sok tízezer autót érintő felmérések, amelyek rámutatnak az optimális töltési és autóhasználati gyakorlatra.
Az egyik legfontosabb tanács, hogy az akkumulátort ne töltsük rendszeresen teljesen fel, illetve kerüljük a teljes lemerítést is. Ezekben az esetekben ugyanis az akkumulátor erősebb terhelésnek van kitéve, ami negatívan hat az élettartamára. A Peugeot modern EV-i ugyan szoftveresen „pufferelnek” – vagyis a műszeregységen jelzett 0 és 100 százalékos töltöttség nem a valós fizikai határértékeket tükrözi –, ám ennek ellenére célszerű, ha a napi használat során a töltöttségi szintet 20 és 80 százalék között tartjuk, mert a lítium-ion cellák működése ebben a tartományban a legstabilabb. Ha tehát 30-40 százalékos töltöttségi szinttel érkezünk haza, száz helyett elegendő 70-80 százalékra tölteni. Ha rendszeresen így teszünk, évekkel hosszabbíthatjuk meg akkumulátorunk élettartamát. Hasonló elvet érdemes követni akkor is, ha a járművet napokig nem használjuk: ebben az esetben sem ajánlott teljesen feltöltött vagy teljesen lemerült állapotban tárolni a kocsit, a 40-60 százalék közötti töltöttségi szint az ideális.
Az akku élettartama szempontjából a másik kulcstényező a töltés módja. Noha kétségtelenül kényelmes, ha az akkumulátor nagy teljesítményű DC villámtöltőn fél óra alatt feltölthető, de a rendszeres villámtöltés nagyobb hőterhelést és rövidebb élettartamot jelent, hiszen az ismétlődő komoly hőingadozások fokozatosan gyengítik a cellák szerkezetét. Ajánlott tehát a mindennapi töltést váltóáramú forrásról végezni – például otthoni, 11 kW-os fali töltő vagy nyilvános AC töltő használatával. Ez lassabb ugyan, de egyben kíméletesebb is, mert így kevésbé melegszik fel az akksi. A gyorstöltés elsősorban hosszabb út esetén, illetve sürgős helyzetben indokolt.
A hőmérséklet hatása más szempontból sem elhanyagolható, mert a lítium-ion akkumulátor érzékeny a szélsőséges hőmérsékletekre. Fagypont alatt kisebb a töltés és kisütés hatékonysága, míg 35-40 Celsius-fok felett a cellák kémiai stabilitása csökkenhet. Ezért ajánlott, hogy a nyári hónapokban a jármű árnyékos helyen vagy garázsban parkoljon. Télen pedig érdemes kihasználni az előfűtési funkciót, amely töltés előtt előmelegíti az akkumulátort, hogy az gyorsabban legyen képes felvenni az áramot. A 2025-től a nagyobb, 97 kWh-s akkupakkal szerelt Peugeot E-3008, E-5008 modellekben érhető el ez a rendszer.
Fontos az is, hogy milyen gyakran és meddig töltünk. Az akkumulátorok élettartama szempontjából az a legkedvezőbb, ha gyakrabban, de kisebb mértékben töltik őket. Vagyis ahelyett, hogy várnának a teljes lemerülésig, célszerűbb 20-30 százaléknyi hiányt rendszeresen pótolni. Ez a gyakorlat mérsékli a töltési ciklusok terhelését, és hozzájárul a hosszabb távú stabilitáshoz. A teljes töltési ciklusok – vagyis amikor 0-ról 100 százalékra töltik az akkumulátort – a legnagyobb igénybevételt jelentik, így ezeket érdemes ritkán és célzottan alkalmazni.
A legtöbb korszerű elektromos autó fedélzeti rendszere lehetőséget kínál időzített töltésre. Ezt a funkciót érdemes használni, különösen otthoni környezetben. Ha a töltés éjszaka, hűvösebb időben történik, az nemcsak az akkumulátornak kedvez, hanem olcsóbb is lehet, hiszen az éjszakai áram sok helyen kevesebbe kerül. Ha pedig napelemünk is van, az autó töltését tudatosan időzíthetjük a napsütéses órákra. Bár általánosságban igaz, hogy nem célszerű 100 százalékig tölteni az EV-t, természetesen vannak kivételek. Hosszabb út előtt indokolt a teljes feltöltés, hiszen messzebbre jutunk vele.
Talán meglepő, de vezetési stílusunk is hozzájárulhat az akkumulátor védelméhez. A regeneratív fékezés például nemcsak energiát takarít meg, hanem csökkenti a mechanikus fékrendszer igénybevételét. Emellett az egyenletes gyorsítás és lassítás kíméli az akkumulátort, különösen hosszabb emelkedőkön vagy forró nyári napokon. A dinamikus vezetés ugyan izgalmasabb, ám hosszabb távon az egyenletes terhelés sokkal kifizetődőbb.
Érdemes figyelemmel kísérni az akkumulátor egészségi állapotát is. A Peugeot szakszervizekben megfelelő diagnosztikai műszerrel kiolvasható az úgynevezett „State of Health” (SoH) érték, amely megmutatja, mennyi maradt meg az akkumulátor eredeti kapacitásából – mindez különösen lényeges használt EV vásárlása előtt, állapotfelméréskor. Ha az érték 90 százalék felett van, az kiváló állapotot jelez; ha viszont már 80 százalék alatt jár, érdemes inkább másik autót keresni.
Összefoglalva: gondos, előrelátó töltési szokásokkal és tudatos használattal a Peugeot EV-k modern akkucsomagjai 15–20 évig megbízhatóan működnek, érdemes tehát vigyázni rájuk.s az automatizáció hajt.