Egyre többen választanak elektromos autót a környezet védelme, az alacsony üzemeltetési költségek vagy éppen a modern technológia miatt. Ám van egy kevésbé közismert, mégis kiemelten fontos előnye a villanyautóknak: a jó passzív biztonságuk. A villanyautók e téren is sok szempontból szárnyalják túl belső égésű társaikat.
Az elektromos járművek szerkezete alapjaiban különbözik a hagyományos autókétól – és pontosan ez ad lehetőséget arra, hogy ütközés esetén hatékonyabban védjék az utasokat. Az első és legfontosabb különbség a meghajtás elrendezésében rejlik. Az elektromos autókban nincs hagyományos motor a kocsi orrában – helyette nagyméretű akkumulátor található az utastér alatt, beépítve az autó padlójába. Ez a megoldás több előnnyel is jár a passzív biztonság szempontjából.
Frontális ütközéskor például a belső égésű motor benyomulhat az utascellába, azaz
csökkenti a túlélőteret. Ez a villanyautóban nem fordulhat elő, hiszen belső égésű motor nincs, a lapos akkumulátor pedig az utasok alatt, a padlóban van. Elhelyezése miatt egyfelől mélyebbre kerül az autó tömegközéppontja, másrészt a mélyre beépített nagy tömeg sokkal stabilabbá teszi a járművet, különösen kanyarban, hirtelen irányváltásoknál vagy balesetveszélyes helyzetekben. Az alacsony súlypont révén az elektromos autók kevésbé hajlamosak a felborulásra, ami a magasabb építésű SUV-ok esetében kiemelten fontos.
A padlóba épített akkumulátor merevíti az autó szerkezetét is. Az akkumulátorház alumíniumból vagy acélból készül, és úgy van megtervezve, hogy elnyelje és elvezesse az ütközés energiáját. Ez a merevebb padlószerkezet jobban ellenáll az oldalirányú ütközéseknek, valamint csökkenti a deformáció esélyét, így nagyobb eséllyel marad sértetlen az utastér.
De nem csak az alacsony súlypont és a padlószerkezet játszik szerepet a passzív biztonságban. Az elektromos autók orr-része is új lehetőségeket kínál. Mivel hagyományos motorblokk és váltóház nincs jelen, a mérnökök szabadabban alakíthatják ki az első gyűrődési zónát – azt a részt, amely ütközéskor elnyeli az energiát, és így csökkenti a bent ülőkre ható erőket.
Az utascella – vagyis az a rész, ahol az utasok ülnek – az elektromos autók esetében gyakran masszívabb, merevebb kialakítású, mint a hagyományos modelleknél. Ennek oka, hogy a nehéz akkumulátor védelme érdekében erősebb struktúrát kell építeni, és ennek az erősebb vázszerkezetnek a járulékos előnye az utasok magasabb fokú védelme is.
Gyakran felmerülő tévhit, hogy az elektromos autók könnyebben gyulladnak ki baleset után. A valóság viszont éppen ennek az ellenkezője: a rendőrségi és biztosítási statisztikák szerint a villanyautók ritkábban gyulladnak ki, mint a benzines vagy dízel modellek. Ennek több oka van: az akkumulátorcellák speciális burkolatban helyezkednek el, és a villanyautók biztonsági rendszerei automatikusan áramtalanítják a nagyfeszültségű elemeket, ha balesetet érzékelnek.
A Peugeot elektromos modelljei nemcsak papíron teljesítenek jól – ezt független töréstesztek igazolják. Az Euro-NCAP is tesztelte már a Peugeot elektromos modelljeit, amelyek a várakozásnak megfelelően jól szerepeltek. A képeken is jól látszik, hogy a tesztelt E-3008 - jó védőangyalként - feláldozza magát az utasok érdekében. Miközben az autó eleje gyakorlatilag megsemmisül – azaz a gyűrődőzóna programozottan elnyeli az ütközés energiáját -, az utascella és a tetőoszlopok teljesen épen vészelik át a csattanást, sőt, még a szélvédő is egyben marad.
Szintén fontos szempont, hogy az elektromos autók nagyobb tömegüknél fogva – amiért főként a nehéz akkupakk a felelős – a fizika törvényei szerint előnyben vannak, ha kisebb járművel ütköznek. Ez ugyanakkor új kihívások is elé állítja a tervezőket: a nehezebb járműveknek nagyobb a kinetikus energiája, így az infrastruktúrát (korlátokat, útpadkát vagy más járműveket) is jobban terhelik, ezért olyan energiaelnyelő szerkezetet kell tervezni beléjük, amely szinte „vigyáz” a másik járműre.
A jövő Peugeot modelljei – beleértve az új E-3008 és E-5008 modelleket is – már az új STLA Medium padlólemezre épülnek, amit kifejezetten elektromos meghajtásra fejlesztettek. Ezeknél a típusoknál az újgenerációs passzív biztonsági rendszerek, a megerősített szerkezeti elemek, valamint a fejlett vezetéstámogató technológiák együttese még magasabb szintű védelmet kínál.
Összefoglalva tehát: az elektromos autók nemcsak a környezetre jelentenek kisebb terhelést, hanem magas szintű védelmet nyújtanak utasaiknak is. A padlóba rejtett akkumulátor, a merevebb szerkezet, az alacsony tömegközéppont és a modern biztonsági rendszerek együttese révén a Peugeot elektromos modelljei a passzív biztonság terén is új mércét állítanak.