Az elektromos autónak sok előnye van a belső égésűhöz képest. Például az, hogy sokkal olcsóbb a fenntartása, hiszen hatékonyabb. Éppen ezért fontos, hogy vezetési szokásainkkal és stílusunkkal ne rontsunk az EV gazdaságosságán, hanem segítsük azt. Hiszen minden elvesztegetett kilowattóra közvetlenül csökkenti a hatótávot. Ha odafigyelünk néhány dologra, akkor nemcsak olcsóbban, hanem kényelmesebben és nyugodtabban is villanyautózhatunk. Íme, néhány jó tanács.
Kezdjük legalul: a gumi az autó egyik legfontosabb alkatrésze, hiszen ezzel a négytenyérnyi felülettel tapadunk az úthoz, azaz az abroncs alapvetően befolyásolja biztonságunkat. Egy EV esetében azonban más szempontból is kulcsfontosságú a gumi. Az elektromos járművekhez tervezett abroncsok eltérnek a hagyományos gumiktól: speciális keverékük és mintázatuk révén kisebb a gördülési ellenállásuk, ugyanakkor bírják a nehezebb és nagyobb nyomatékú villanyautók terhelését is. Egy jó EV-abroncs akár 5-7 százalékkal is csökkentheti az energiafelhasználást, ami például a hatékony E-3008 (https://www.peugeot.hu/modellek/uj-3008.html) esetében akár 30-40 kilométer különbség is lehet. Nem kevésbé fontos a guminyomás. Ha túl alacsony, a gördülési ellenállás nő, a hatótáv pedig gyorsan apad. Már 0,3–0,4 bar eltérés is mérhető többletfogyasztást okoz, ezért ajánlott időnként ellenőrizni, különösen a szezonális hőmérséklet-változások idején: hidegben a gumi kicsit „leereszt”, kánikulában pedig megnő benne a nyomás.
A másik egyszerű, de sokszor alábecsült szempont a felesleges tömeg kerülése. A csomagtartóban felejtett, hónapok óta nem használt sportfelszerelés, az üresen is fenthagyott tetőbox vagy a kerékpártartó mind rontja a villanyautó hatásfokát. A tetőbox például nemcsak többletsúly, hanem a légellenállást is növeli, ami autópályán akár 15–20 százalékkal is ronthatja a hatótávot. A tágas, családi hétüléses Peugeot E-5008 például különösen „veszélyeztetett” modell, hiszen nagyon tágas, és sok benne a rakodóhely, így könnyebben előfordul, hogy a csomagtartóban vagy a tárolórekeszekben felejtünk dolgokat. Pedig – nagy mérete és tömege ellenére – a Peugeot E-5008 (https://www.peugeot.hu/modellek/uj-5008.html) a hétülésesek között az egyik legnagyobb hatótávú modell, és olyan modern technológiákkal rendelkezik, mint az akkumulátorkondicionálás, az okos útvonaltervező és a nagy akkumulátoros változatban a hőszivattyú, amely télen jelentősen csökkenti az energiafelhasználást.
Megfelelő pedálkezeléssel is sokat tehetünk a gazdaságosságért. A villanymotorok hatásfoka nagyon magas, de általánosságban igaz, hogy a közepes terhelés, az 50–70 százalékos pedálállás adja a legjobb kompromisszumot a dinamika és a fogyasztás között. A túl erős gyorsítások nemcsak az akkumulátort merítik le gyorsabban, hanem a gumikat és a fékeket is jobban igénybe veszik. A legjobb taktika az egyenletes gyorsítás, majd amikor elértünk az utazósebességet, kényelmesen tartsuk a tempót.
A sebességhez szorosan kapcsolódik a légellenállás. Az autó közegellenállása a sebesség négyzetével nő. Ha tehát 100 helyett 120-szal megyünk, akkor a légellenállásunk nem 20, hanem 44 százalékkal nagyobb (1,2 x 1,2 = 1,44). Az egyenletben más, kisebb hatást kifejtő elemek is vannak (például a gumik gördülési ellenállása is változik a sebességgel), de vegyük példának az E-3008 látványos és praktikus SUV-t (73 kWh-s akksi, 210 LE). 100 km/h-nál az áramfogyasztás nagyjából 17 kWh, ami 420 kilométeres hatótávot jelent. Ha viszont 120 km/h-val haladunk, akkor a fogyasztás 22 kWh-ra nő, ezért a hatótáv 320 kilométerre csökken.
Autópályán tehát egy villanyautó kisebb hatótávval bír, mint városi forgalomban. A közegellenállás mellett ennek másik oka a regeneratív fékezés. Míg a hagyományos, villamosítás nélküli járművekben a fékezés során a mozgási energia hővé alakul (a betétek ráharapnak a forgó féktárcsára, és lassítják a kocsit), addig a villanyautók képesek a kinetikus energiát árammá alakítani, és visszatáplálni az akkupakkba – azaz gyakorlatilag menet közben növelik a hatótávot. A regeneráció mértéke típustól és beállítástól függ, de akár 20 százaléknyi energiát is nyerhetünk. Városban azért különösen hatékony a rendszer, mert gyakran kell lassítani, megállni.
Az útvonaltervezés szintén lényeges. Aki rendszeresen hosszabb utakat tesz meg, annak érdemes a töltőpontokat előre beiktatnia. Egy jól megtervezett, 20-30 perces megálló kevésbé stresszes, mint ha vészhelyzetben kellene keresgélni a legközelebbi szabad töltőt.
Van még néhány apróság, amelyek együtt szintén számottevő különbséget jelenthetnek. A klímaberendezés például a nagy fogyasztók közé tartozik: a légkondicionálás vagy a fűtés folyamatosan energiát von el. Érdemes kihasználni az előkondicionálás funkcióját, vagyis még a töltőre csatlakoztatott állapotban hűteni vagy fűteni az autót, így az akkumulátort útközben kevésbé terheljük klímázással. Emellett nem elhanyagolható a szoftverfrissítések szerepe sem: sok gyártó időről időre optimalizálja a hajtáslánc vagy az akkumulátor vezérlését, így egy egyszerű update növeli a hatótávot. A Peugeot E-208 (https://www.peugeot.hu/modellek/uj-208.html) esetében a legújabb frissítésnek köszönhetően az 51 kWh-s akkumulátorral rendelkező változat hatótávja 433 kilométerre nőtt, ami 23 kilométeres (5,6 %) növekedést jelent a korábbi 410-hez képest.
A villanyautó hatékonysága nagyrészt a felhasználó tudatosságán múlik. A jó gumik és guminyomás, a felesleges tömeg kerülése, az egyenletes gyorsítás és sebességtartás, a regeneratív fékezés okos használata, az előrelátó útvonaltervezés mind hozzájárul ahhoz, hogy az akkumulátor kapacitása több kilométerre legyen elég.