MÁRKAKERESKEDÉSINK ÉS SZERVIZEINK TOVÁBBRA IS VÁRJÁK ÖNÖKET BŐVEBBEN
Peugeot 208 Rally4
Peugeot 208 Rally4

A PEUGET 208 RALLY4 VERSENYAUTÓ

Peugeot 208 Rally4

A Peugeot magyarországi forgalmazójának eltökélt célja, hogy tovább működtesse a Rallye Szakági Bizottsággal közösen a pénzdíjas márka-kupasorozatot, amelyben egyforma Peugeot 208-as versenyautókkal, megegyező technikai feltételekkel, mérnöki támogatással, pénzdíjas jutalmazás mellett tudnak versenyezni a sorozat indulói. Szinte minden változatlan marad, kivéve a versenyautót, hiszen elérhetővé vált a legújabb fejlesztésű Peugeot 208 Rally4, mellyel újra küzdeni lehet a 2WD kupa bajnoki címéért is.

A Peugeot Sport két évvel ezelőtt, 2018 nyarán kezdett hozzá a vadonatúj raliautó fejlesztéséhez. Az alapokat az akkor még szintén fejlesztés alatt álló, új generációs Peugeot 208 adta: egymással párhuzamosan öltött tehát testet a versenyautó és a közúti modell. Közös alapjuk az a szintén új fejlesztésű CMP padlólemez, amely optimalizált tömegével, alacsony tömegközéppontjával és kiemelkedő szerkezeti szilárdságával ideális kiindulópont egy kezes és dinamikus, jól hangolható versenyautó megalkotásához. Ezzel összhangban az autó állítható Öhlins lengéscsillapítókkal szerelt MacPherson rugóstagokat kapott; a fékek hátul 290 mm-es tárcsát és kétdugattyús nyerget alkalmaznak, elöl aszfaltra 330, murvára 290 mm-es tárcsát ajánlanak a fejlesztők, négydugattyús nyergekkel. Ez utóbbiak valamivel nagyobbak, mint az előd Peugeot 208 R2 310 / 285 mm-es első tárcsái.

Peugeot 208 Rally4

A szabályzathoz igazodva nehezebb lett az autó - 1030-ról 1080 kilogrammra nőt az üres tömeg -, a teljesítménynövekedés azonban kompenzálja a jármű nagyobb tehetetlenségét. A korábbi 1,6 literes motor (185 LE, 190 Nm) helyébe a Peugeot többszörösen díjnyertes, 1,2 literes, háromhengeres turbómotorja lépett. A PureTech erőforrást nagyobb turbófeltöltővel és Magnetti Marelli motorvezérléssel tették versenyzésre alkalmassá: a motor 208 lóerőt és 290 Nm forgatónyomatékot bocsát a pilóta rendelkezésére. Az erőt ötfokozatú, szekvenciális Sadev versenyváltó juttatja el az első tengelyre, ahol mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű osztja el azt a két kerék között. A keréktárcsák 15 vagy 17 colos Speedline darabok.

A Peugeot Sport Rally4-es versenyautói Portugáliában és Magyarországon, Budakeszin készülnek a Tagai Racing Technology (TRT) műhelyében. Utóbbi vezetője, Tagai Tamás közel másfél évtizede dolgozik együtt a márkával; nála jobban aligha ismeri bárki is az autót és a Peugeot ügyfél-versenyprogramját.

Tagaiék négy évre, havi három versenyautó gyártására kötöttek szerződést, azzal a kitétellel, hogy igény esetén bármikor képesnek kell lenniük havi hat darab 208-ast összeszerelni. A Peugeot Sport jelenleg ki is használja ezt a megduplázott kapacitást: beszélgetésünkkor épp perui ügyfelek részére szereltek össze két autót, a várakozók sora pedig meglehetősen hosszú.

A nemzeti márkakupákban versenyző csapatok elsőbbséget élveznek a gyártásban, ám egy teljesen független pilótának hosszú hónapokat kell várnia az autóra – de kivárják, mert lehet tudni, hogy az új versenyautót a rendkívül népszerű és igen sikeres elődmodell továbbfejlesztett változataként tervezték meg, ami azt jelenti, hogy megőrizték legjobb értékeit, és kiküszöbölték gyengeségeit.

„Nyugat-Európában külön szakma a versenyautó-építés; nálunk nincs ilyen képzés. Több köze van az autógyártáshoz, mint a szereléshez: kis túlzással fehér kesztyűben, laboratóriumi tisztaságban kell dolgoznunk, az autót makulátlan állapotban kell átadnunk. Egy 300 négyzetméteres műhelyben készülnek a versenyautók – amihez egy 200 négyzetméteres raktár kapcsolódik, ahová a 3-6 versenyautó alkatrészei megérkeznek -, a munkamennyiségtől függően három-öt dedikált szerelő dolgozik az autókon. Egy-egy autó összeszerelése 120-140 munkaórát igényel: a karosszéria előkészítését és a fényezést követően jön az
összeépítés, a beállítások, majd egy mintegy 40 kilométeres tesztút, ahol szigorú terv szerint ellenőrzünk minden mechanikus és elektronikus rendszert."

Peugeot 208 Rally4
Peugeot 208 Rally4

Peugeot 208 Rally 4 technikai adatok

Karosszéria

Peugeot 208 széria önhordó karosszéria, hegesztett belső merevítő csővázzal

Borítólemezek

acél és műanyag

Motor

 

Típus

EB2 Turbo

Furat x löket (mm)

75 x 90,48

Lökettérfogat (cm3)

1199

Max. teljesítmény (LE@1/perc)

208@5450

Max. forgatónyomaték (Nm@1/perc)

290@3000

Fajlagos teljesítmény (LE/liter)

175

Szelepvezérlés

kettős felül fekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep

Üzemanyag-ellátás

Magnetti Marelli közvetlen befecskendező rendszer

Erőátvitel

 

Hajtott kerekek

első

Tengelykapcsoló

kéttárcsás, kerámia-fém, 183 mm átmérőjű

Sebességváltó

Sadev ötfokozatú szekvenciális

Differenciálmű

mechanikusan önzáró

Fékrendszer

 

Elöl

330 mm (aszfalt) / 290 mm (murva) féktárcsa, négydugattyús nyereg

Hátul

290 mm féktárcsa, kétdugattyús nyereg

Kézifék

hidraulikus

Felfüggesztés

 

Típus

McPherson rugóstagok

Lengéscsillapítók

Öhlins, három irányban (kis és nagy sebességű berugózás, kirugózás) állítható

Kerék és abroncs

 

Keréktárcsák

Speedline 7x17 vagy Speedline 6x15

Gumiabroncsok

19/63-17 vagy 16/64-15

Méretek és térfogatok

 

Hosszúság (mm)

4052

Szélesség (mm)

1738

Tengelytáv (mm)

2553

Üzemanyagtartály (l)

60

Tömeg (kg)

1080 min. / max 1240 versenyzőkkel együtt