/image/01/2/mashead-1-desktop.832012.jpg
/image/01/3/mashead-1-mobile.832013.jpg

A PEUGEOT ÉS A HOSSZÚTÁVÚ VERSENYZÉS: SZÁZ ÉV REKORDJAINAK ÉS GYŐZELMEINEK TÖRTÉNETE A LE MANS-I 24 ÓRÁS VERSENY MÚZEUMÁBAN

Tudta-e, hogy a PEUGEOT 1926 óta többféle minőségben – konstruktőrként és motorgyártóként – is részt vett a Le Mans-i 24 órás versenyeken? A hosszútávú verseny leggyorsabb modelljének, a WM P88-nak a motorja is PEUGEOT-gyártmány. Vagy hogy 2022-ben 30 éve annak, hogy a Mark Blundle, Yannick Dalmas és Derek Warwick vezette legendás PEUGEOT 905-tel először nyert a márka a Sarthe megyei versenyen? A PEUGEOT rég várt 2023-as Le Mans-i visszatérését megelőzően a 24 órás versenynek szentelt múzeum „ALLURE LE MANS” címmel rendezett kiállítást, mely szeptember 20-ig látogatható. A kiállításon az elképesztő PEUGEOT 9X8 Hypercar is megcsodálható, mely először július 10-én áll rajthoz az olaszországi Monzában.

Itt az alkalom, hogy felidézzük a PEUGEOT hosszútávú autóversenyzéshez kötődő fantasztikus szerepléseit.

A Le Mans előtti korszak: PEUGEOT L76, a világ első igazi modern értelemben vett versenyautója

A XX. század elején a PEUGEOT mérnökei egy olyan versenyautót terveztek, amelyik forradalmasította az autósportot. Az L76 névre hallgató, klasszikus, de nagyon könnyű alvázzal rendelkező autót a 4 hengeres motor innovatív vezérlőrendszere tette különlegessé. A nagy teljesítményű és rendkívül gyors jármű több versenyt is megnyert, köztük az 1913-as indianapolisi 500 mérföldes viadalt, ahol az átlagsebessége 122 km/h volt. A versenynek köszönhetően a modell és pilótája, Jules Goux igazi legendává vált. Az L76 (alias 7,6 liter) technológiát később más modellek is átvették: az L57, L3, L45 is hihetetlen győzelmeket arattak, és egymás után döntötték a sebességi rekordokat  Franciaországban és szerte a világon. És ez még csak a kezdete volt a PEUGEOT hosszútávú versenyzésben aratott sikereinek. 

1926
A PEUGEOT ELSŐ SZEREPLÉSE A LE MANS-I 24 ÓRÁS VERSENYEN

/image/01/4/1926-1600x1200.832014.png

  

A sebesség azonban hamarosan fontosabb lett, mint a tartósság, és egészen 1923-ig kellett várni, hogy ismét feléledjen az érdeklődés a hosszútávú versenyzés iránt. A PEUGEOT a negyedik évadban, 1926-ban állt először rajthoz a Le Mans-i versenyen. A 174 S-t André Boillot pilóta vezette.
 
Később, az 1930-as években a PEUGEOT a modellválaszték népszerűsítése érdekében igyekezett összekötni a sportot a szériamodellekkel, és kifejlesztette első sportváltozatait. Ezek közül néhány az akkori versenyeken és ralikon is részt vett. André Boillot például rekordot döntött azzal, hogy 24 órán keresztül 110,417 km/h átlagsebességgel haladt, és ezzel összesen 2650 kilométert tett meg.
 
A PEUGEOT az 1937-es Le Mans-i versenyen motorgyártóként volt jelen: roadster alvázakat és motorokat biztosított Émile Darl’Mat-nak, aki PEUGEOT márkakereskedőként a PEUGEOT motorok megbízhatóságát és strapabíró képességét akarta bizonyítani. A versenyzők figyelemre méltó teljesítményt nyújtottak: a 7., a 8. és a 10. helyen végeztek.

Arra is az 1930-as években jöttek rá a gyártók, hogy milyen fontos szerepet játszik az autó áramvonalas kiképzése a teljesítmény és a fogyasztás szempontjából. A sarkok lekerekítetté váltak, és megszületett az aerodinamika, amihez Charles Deutsch tervezőmérnök is jelentősen hozzájárult azzal, hogy elméleteit a versenyautókra alkalmazta. Azok az elemek, amelyeket még az 1960-as években tervezett, máig tetten érhetők a márka modelljein.
 
Meghatározó újításainak köszönhetően a PEUGEOT-motorral felszerelt, Roger Dorchy vezette WM P88 sebessége 1988-ban az hunaudières-i egyenes szakaszon a 400 km/h-t is meghaladta.

/image/01/5/1966-1600x1200.832015.png

  

1992
AZ ELSŐ GYŐZELEM

A 905 megalkotásával a PEUGEOT egyértelművé tette, hogy a legendás Le Mans-i 24 órás verseny megnyerésére tör, és a Sportautó-világbajnokságra is benevezett. A biztató tesztfutamokat követően 1992-ben kiváló eredményeket ért el a PEUGEOT istállója (Monza: 2. hely, Le Mans: 1. és 3. hely, Donington: 1. és 2. hely, Suzuka: 1. és 3. hely, Magny-Cours: 1., 2. és 5. hely). A márka 1992-ben ezzel meg is nyerte a konstruktőri világbajnokságot.
 
1993-ban megszűnt a Sportautó-világbajnokság, és az élsporton belül egyedül a Le Mans-i 24 órás verseny maradt meg. Az itt elinduló három 905 el is vitte az első három helyet. Hatalmas elismerés volt ez a márka és csapatai számára.

/image/01/6/905-1600x1200.832016.jpg

2009
AZ OROSZLÁN VISSZATÉR

2005-ben a PEUGEOT bejelentette, hogy újabb technológiai kihívásként egy HDi dízelmotorral felszerelt autóval fut neki a Le Mans-i 24 órás versenynek. Európában a PEUGEOT járművek több mint 60%-a ekkor már ilyen technológiával került forgalomba. A két évadnyi (2007 és 2008) kísérletezés és kemény küzdelem 2009-ben végre meghozza a gyümölcsét, és a PEUGEOT kettős győzelmet aratva először nyeri meg a Le Mans-i 24 órás futamot a dízelmotoros 908-cal.
 
2010. novemberben a kínai Zhuhaïban a PEUGEOT 908 HDi FAP megszerzi a szezon ötödik bajnoki címét, és egyben az ILMC (Intercontinental Le Mans Cup) első évadát is megnyeri.

/image/01/7/908-1600x1200.832017.jpg

PEUGEOT 9X8
EGY ÚJ KORSZAK KEZDETE

2012. januárban – miután a legutóbbi 16 versenyből 14-et megnyert – a PEUGEOT bejelenti, hogy befejezi a hosszútávú versenyzést, hogy az új járművek fejlesztésére tudjon összpontosítani.
 
Ám ezzel nincs vége a PEUGEOT és az állóképességi versenyek történetének... 2023-ban a Le Mans Hypercar kategóriában indított PEUGEOT 9X8-cal az oroszlános márka visszatér a Le Mans-i 24 órás versenyre.

/image/01/8/9x8-1600x1200.832018.jpg

A PEUGEOT LE MANS-I SZEREPLÉSEI SZÁMOKBAN

  • 1926 és 2011 között 39 benevezett versenyautó
  • 47 PEUGEOT-pilóta, köztük 9 győztes
  • 12 dobogós helyen végző autó
  • 127 676,034 km: a Le Mans-i 24 órás verseny keretében a PEUGEOT járművek által megtett össztávolság
  • 405 km/h: a Le Mans-i 24 órás versenypályán egy PEUGEOT-motorral elért hivatalos sebességrekord (1988)