2021.04.16
Ezen a hétvégén startol a Peugeot-kupa
Hét páros nevezett 2021-ben a Peugeot Kupába, ebből öten már a szezonnyitón is rajthoz állnak. A negyedik évadot kezdi idén a népszerű kupasorozat, ahol azonos technikai feltételekkel versenyeznek egymás és az idő ellen az indulók. 2021-ben már a legújabb fejlesztésű Peugeot 208 Rally4-es versenyautókkal indulnak a sorozat szereplői, akik többször is teszteltek az első éles bevetés, a hétvégén megrendezendő szezonnyitó Boldogkő Rally előtt.
A rally vitathatatlanul a legnépszerűbb autósport szakág Magyarországon. A Peugeot gépjárművek magyarországi forgalmazója négy éve indította útjára kupasorozatát, ahol ugyanolyan autókkal, ellenőrzött technikai feltételekkel, pénzdíjas értékelésben versenyeznek a Peugeot Kupába nevezők. Idén autót váltott a Kupa, a legújabb, turbós, Rally4-es kategóriájú Peugeot 208 adja a sorozat alapját.
„Három sikeres évet tudhat maga mögött a kupa.” – mondta az szezonnyitó előtti közös teszt után Balkányi György, a Peugeot magyarországi ügyvezetője. „A fő célunkat elértük, a Peugeot Kupában versenyzők jó eredményeket értek el kategóriájukban, ráadásul a küzdelmek a nézőknek is tetszettek. A sorozat beváltotta az elképzeléseinket, hiszen a Kupában fiatal versenyzők tudják kipróbálni magukat, mielőtt magasabb kategóriába lépnének. Örülök, hogy az új versenyautó okozta váltás nem törte meg a sorozat lendületét. A Peugeot 208 Rally4 versenyautók sokkal gyorsabbak, könnyebben kezelhetők. Ügyes pilóták jelentkeztek idén is, biztos vagyok benne, hogy nagyon kiélezett küzdelmek lesznek.”
A Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary első futamának indulói:
#22 Német Gábor Szőke Tamás Kole Media Center Kft.
#23 Hangodi Bendegúz Bunkoczi László Prestige Motorsport Kft.
#24 Trencsényi Vince Szegedi Máté Extrém Sport Team Kft.
#25 Vogel Adrienn Notheisz Ivett Roger Racing Kft.
#26 Viszló Csaba Czakó Janek Rally Cafe Média Kft.
A Peugeot 208 Rally4
A Peugeot Sport 2018 nyarán kezdett hozzá a vadonatúj raliautó fejlesztéséhez. Az alapokat az akkor még szintén fejlesztés alatt álló, új generációs Peugeot 208 adta: egymással párhuzamosan öltött tehát testet a versenyautó és a közúti modell. Közös alapjuk az a szintén új fejlesztésű CMP padlólemez, amely optimalizált tömegével, alacsony tömegközéppontjával és kiemelkedő szerkezeti szilárdságával ideális kiindulópont egy kezes és dinamikus, jól hangolható versenyautó megalkotásához. Ezzel összhangban az autó állítható Öhlins lengéscsillapítókkal szerelt MacPherson rugóstagokat kapott; a fékek hátul 290 mm-es tárcsát és kétdugattyús nyerget alkalmaznak, elöl aszfaltra 330, murvára 290 mm-es tárcsát ajánlanak a fejlesztők, négydugattyús nyergekkel. Ez utóbbiak valamivel nagyobbak, mint az előd Peugeot 208 R2 310 / 285 mm-es első tárcsái.
A szabályzathoz igazodva nehezebb lett az autó - 1030-ról 1080 kilogrammra nőt az üres tömeg -, a teljesítménynövekedés azonban kompenzálja a jármű nagyobb tehetetlenségét. A korábbi 1,6 literes motor (185 LE, 190 Nm) helyébe a Peugeot többszörösen díjnyertes, 1,2 literes, háromhengeres turbómotorja lépett. A PureTech erőforrást nagyobb turbófeltöltővel és Magnetti Marelli motorvezérléssel tették versenyzésre alkalmassá: a motor 208 lóerőt és 290 Nm forgatónyomatékot bocsát a pilóta rendelkezésére. Az erőt ötfokozatú, szekvenciális Sadev versenyváltó juttatja el az első tengelyre, ahol mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű osztja el azt a két kerék között. A keréktárcsák 15 vagy 17 colos Speedline darabok.
Peugeot 208 Rally 4 technikai adatok
Karosszéria |
Peugeot 208 széria önhordó karosszéria, hegesztett belső merevítő csővázzal |
Borítólemezek |
acél és műanyag |
Motor |
|
Típus |
EB2 Turbo |
Furat x löket (mm) |
75 x 90,48 |
Lökettérfogat (cm3) |
1199 |
Max. teljesítmény (LE@1/perc) |
208@5450 |
Max. forgatónyomaték (Nm@1/perc) |
290@3000 |
Fajlagos teljesítmény (LE/liter) |
175 |
Szelepvezérlés |
kettős felül fekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep |
Üzemanyag-ellátás |
Magnetti Marelli közvetlen befecskendező rendszer |
Erőátvitel |
|
Hajtott kerekek |
első |
Tengelykapcsoló |
kéttárcsás, kerámia-fém, 183 mm átmérőjű |
Sebességváltó |
Sadev ötfokozatú szekvenciális |
Differenciálmű |
mechanikusan önzáró |
Fékrendszer |
|
Elöl |
330 mm (aszfalt) / 290 mm (murva) féktárcsa, négydugattyús nyereg |
Hátul |
290 mm féktárcsa, kétdugattyús nyereg |
Kézifék |
hidraulikus |
Felfüggesztés |
|
Típus |
McPherson rugóstagok |
Lengéscsillapítók |
Öhlins, három irányban (kis és nagy sebességű berugózás, kirugózás) állítható |
Kerék és abroncs |
|
Keréktárcsák |
Speedline 7x17 vagy Speedline 6x15 |
Gumiabroncsok |
19/63-17 vagy 16/64-15 |
Méretek |
|
Hosszúság (mm) |
4052 |
Szélesség (mm) |
1738 |
Tengelytáv (mm) |
2553 |
Üzemanyagtartály (l) |
60 |
Tömeg (kg) |
1080 min. / max 1240 versenyzőkkel együtt |