Akkor is nyert, ha kiesett: Peugeot 806 Procar

Peugeot 806 Procar

Sajtóközlemény
2021.01.15

Akkor is nyert, ha kiesett: Peugeot 806 Procar

 

A belga Peugeot-importőr marketing vezetőjének furcsa látomása támadt a kilencvenes évek közepén. Az elképzelést tett, azt pedig hírnév követte, mi pedig most eláruljuk, hogyan lett egy kényelemre optimalizált nyolcszemélyes kisbuszból 24 órás futamra kvalifikált versenyautó. Íme, a világ legtágasabb túra-versenyautójának története.

 

A sport célja a győzelem – függetlenül attól, hogy kit vagy mit szeretnénk legyőzni. A belga Pascal Wirtmeur például a nyolcvanas években többször is részt vett a Le Mans-i 24 órás versenyen. A legendás Jean Rondeau által tervezett és épített, néhány évvel korábban még világverőnek számító versenyautójával soha nem ért el jelentős sikereket, a motorsport azonban örökre személyiségének részévé vált.

 

Visszavonulása után is az autók közelében maradt, marketing szakemberként helyezkedett el a helyi Peugeot-képviseletnél. Pont időben érkezett a céghez, hogy részt vegyen a Peugeot 806 bevezető kampányának kidolgozásában. Az autó kétoldali tolóajtajával, három üléssorával és remekül átjárható belső terével (a kéziféket és a sebességváltót egyaránt elköltöztették az első ülések közül) tökéletes megoldás volt a nagycsaládos vásárlók számára, az egykori autóversenyző azonban valami egészen mást látott bele a széles nyomtávjának köszönhetően stabil úttartású járműbe…

Peugeot 806 Procar
Peugeot 806 Procar

Talán őt magát is meglepte, hogy főnökei támogatták az elképzelését. Az is igaz persze, hogy ekkortájt az egész cég a motorsport lázában égett. Az importőr 1994-ben hozta létre a Kronos Racing istállót, hogy beindítsa pálya- és raliverseny-programjait. A Kronos a következő évek során több fontos futamgyőzelmet, Európa- és világbajnoki címet hozott a francia autógyártónak, ám ekkor, a kezdetek kezdetén ugyanannyira rászorult a népszerűsítésre, mint a Peugeot innovatív járműkoncepciója.

 

Pascal Wirtmeur tehát összedugta a fejét a Kronos Racing mérnökeivel, és közös erővel megépítették minden idők egyik legésszerűtlenebb és legabszurdabb versenyautóját. A 806-ost a nyers fémig kibelezték, az ülések helyére bukó- és merevítőcsövek kusza hálózatát hegesztették be.

A Kronos révén hozzáfértek a Peugeot Sport fejlesztéseihez: a Peugeot 306 Maxi kitcarhoz és a német túraautó-bajnoksághoz kifejlesztett 406 Supertourisme versenyautóhoz, és persze rendelkezésükre állt a kor egyik legsportosabb utcai autója, a 405 Mi16 is. Ezekből szedték össze a 806-os komponenseit, és a családi egyterűvel megkezdték a felkészülést a Spa-i 24 órás versenyre

Peugeot 806 Procar

A kétliteres versenymotor 280 lóerőt teljesített, a futóművet feljavították és megerősítették, a sebességváltót hatfokozatú szekvenciális egységre cserélték. Amikor eljött a kvalifikáció ideje, több csapat aggodalmát fejezte ki a versenybírók felé: attól féltek, hogy a labilisnak és lassúnak vélt autó komoly veszélyforrás lesz a pályán. Ehhez képest mindenki meglepetésére a csapat (amelyet az ötletgazda Pascal Wirtmeur mellett két másik belga pilóta: Philippe Verellen és Éric Bachelart alkotott) a rajtrács hatodik sorába kvalifikálta magát.

 

A Peugeot 806 Procar túlzás nélkül abszolút közönség kedvencnek bizonyult, hangos ovációval fogadták, amint elszáguldott előttük – nem ritkán két keréken, hiszen a feszesebb futómű és a kidobált ballasztok ellenére bizony az optimálisnál magasabb volt a tömegközéppontja.

Peugeot 806 Procar

A tempóval nem is volt baj, az viszont végzetesnek bizonyult, hogy a Kronos Racingnek sem elegendő ideje, sem kellő emberi erőforrása nem volt a projektre (hiszen alapvetően a Peugeot versenyprogramját kellett gondozniuk.) Először a fékrendszerrel volt probléma, majd a 24 órás verseny tizedik órájában a motorral, így a csapatnak nem maradt más választása, mint feladni a versenyt.

 

Ennek ellenére senki sem élte meg kudarcként a vállalkozást. Ellenkezőleg: a Peugeot 806 Procar és vidám pilótái lettek a futam hősei, a program híre Európa-szerte jót tett a márka és a modell megítélésének. Az is igaz ugyanakkor, hogy a Peugeot-nál a későbbiekben tartózkodtak attól, hogy hasonló őrültségbe vágják a fejszéjüket.

 

Az autó hosszú éveken át tartó rejtőzködés után nemrég ismét előkerült. Egy veterán versenyautók értékesítésére szakosodott brüsszeli kereskedő kínálatában bukkant fel. Árát csak érdeklődésre közlik, megtekintése pedig – a vírushelyzetre való tekintettel – csak előzetes egyeztetés után lehetséges. Az mindenesetre biztos, hogy a 806 Procar a 90-es évek motorsportjának emlékezetes pillanata marad.