MÁRKAKERESKEDÉSINK ÉS SZERVIZEINK TOVÁBBRA IS VÁRJÁK ÖNÖKET BŐVEBBEN

A Peugeot, amely teljesen más ligában játszott

Peugeot 405 T16

Sajtóközlemény
2020.12.11

A Peugeot, amely teljesen más ligában játszott

 

Alig több mint ezer darabot gyártottak belőle, de nem ritkasága, hanem páratlan képességei teszik minden idők egyik legkívánatosabb Peugeot modelljévé a 405 T16-ost.

 

A Peugeot 405 gyártásának hatodik évében, 1993-ban teljes körű modellfrissítésen esett át. A feszesebb külső vonalak, a modernebb vezetői környezet ígérete mellett rossz hírek is vártak a rajongókra: tudni lehetett, hogy az 1989-ben bevezetett, zseniális 405 Mi16 sportszedánnak meg vannak számlálva a napjai.

 

A motorsportból származó alapokra épülő szívómotorral gyártott, kezdetben első-, majd összkerékhajtással szerelt limuzint a szaksajtó a presztízsmárkák sportszedánjaival emlegette egy napon, ám ekkorra a pörgős motor teljesítménye megsínylette a frissen kötelezővé tett katalizátor bevezetését. A Peugeot a motorsportban keresett és talált megoldást a problémára.

Peugeot 405 T16

Sajtóközlemény
2020.12.11

A Peugeot, amely teljesen más ligában játszott

 

Alig több mint ezer darabot gyártottak belőle, de nem ritkasága, hanem páratlan képességei teszik minden idők egyik legkívánatosabb Peugeot modelljévé a 405 T16-ost.

 

A Peugeot 405 gyártásának hatodik évében, 1993-ban teljes körű modellfrissítésen esett át. A feszesebb külső vonalak, a modernebb vezetői környezet ígérete mellett rossz hírek is vártak a rajongókra: tudni lehetett, hogy az 1989-ben bevezetett, zseniális 405 Mi16 sportszedánnak meg vannak számlálva a napjai.

 

A motorsportból származó alapokra épülő szívómotorral gyártott, kezdetben első-, majd összkerékhajtással szerelt limuzint a szaksajtó a presztízsmárkák sportszedánjaival emlegette egy napon, ám ekkorra a pörgős motor teljesítménye megsínylette a frissen kötelezővé tett katalizátor bevezetését. A Peugeot a motorsportban keresett és talált megoldást a problémára.

Peugeot 405 T16
Peugeot 405 T16

A 405 Turbo 16 (avagy T16 GR) az 1980-as évek végétől fogva a világ egyik legjobb versenyautójának számított, amely a sivatagoktól a magas hegyekig mindenütt legyőzhetetlennek bizonyult (ld. keretes írásunkat !) Amikor tehát az Mi16-ost nyugdíjazták, egy turbómotoros modellt: a 405 T16-ost állították a helyébe.

 

Ennek hengerenként négyszelepes, kétliteres motorjából 197 lóerőt préselt ki a Garrett turbófeltöltő, a töltőnyomás átmeneti megnövelésével (túltöltés) azonban akár 220 lóerőt is tudott az erőforrás – igaz, csupán 45 másodpercig. A turbó vízhűtéses intercoolerével és változó geometriájú turbinájával kifejezetten modernnek számított a maga korában; az összkerékhajtású (fix 53:47 arányú nyomatékmegosztással) T16 hét másodperc alatt gyorsult 100 km/órára, végsebessége pedig elérte a 235 km/órát – az Mi16 azonos adatai a modell fénykorában 158 LE, 8,2 másodperc és 220 km/óra voltak.

Peugeot 405 T16

A márka nem szerette volna agresszívan sportos megjelenéssel eltorzítani a Pininfarina által megrajzolt, elegáns karosszériát, ezért a jelentős teljesítmény-többlet ellenére megmaradtak az Mi16-nál bevált optikai elemeknél. A kerékíveket nem szélesítették ki, a szériakivitelű 15 helyett 16 colos kerekeket szereltek fel, a diszkrét küszöbtoldat mellett egyedi lökhárítók, valamint a csomagtartó peremére illesztett, jelzés értékű szárny segített megkülönböztetni az autót hétköznapi fivéreitől. Annyi sok hasonló sportos csúcsmodellel ellentétben a 405 T16 megőrizte az alapmodell menetkomfortját, így nem csak vezetése nyújtott kivételes élményt, de nagy sebességű utazóautóként is megállta a helyét.

 

Régi dilemma, hogy a stílust megteremtő 405 Mi16 vagy az azt tökéletesítő 405 T16 számít-e nagyobb legendának. A maguk nemében mindketten különlegesek voltak, ám ami a gyűjtői értéket illeti, a T16 egyértelmű előnyben van: míg ugyanis az Mi16-osból kis híján 48 ezer darabot gyártott a Peugeot, a 405 T16 a maga alig több mint ezer darabos szériájával valódi különlegességnek számít.

Peugeot 405 T16

A márka nem szerette volna agresszívan sportos megjelenéssel eltorzítani a Pininfarina által megrajzolt, elegáns karosszériát, ezért a jelentős teljesítmény-többlet ellenére megmaradtak az Mi16-nál bevált optikai elemeknél. A kerékíveket nem szélesítették ki, a szériakivitelű 15 helyett 16 colos kerekeket szereltek fel, a diszkrét küszöbtoldat mellett egyedi lökhárítók, valamint a csomagtartó peremére illesztett, jelzés értékű szárny segített megkülönböztetni az autót hétköznapi fivéreitől. Annyi sok hasonló sportos csúcsmodellel ellentétben a 405 T16 megőrizte az alapmodell menetkomfortját, így nem csak vezetése nyújtott kivételes élményt, de nagy sebességű utazóautóként is megállta a helyét.

 

Régi dilemma, hogy a stílust megteremtő 405 Mi16 vagy az azt tökéletesítő 405 T16 számít-e nagyobb legendának. A maguk nemében mindketten különlegesek voltak, ám ami a gyűjtői értéket illeti, a T16 egyértelmű előnyben van: míg ugyanis az Mi16-osból kis híján 48 ezer darabot gyártott a Peugeot, a 405 T16 a maga alig több mint ezer darabos szériájával valódi különlegességnek számít.

Peugeot 405 T16
Peugeot 405 T16

A modell végül utód nélkül szűnt meg; a márka hívei több mint két évtizeden át hiába reménykedtek a sportos szedán visszatérésében. Tavaly azonban kedvező híreket kaptak: színre lép a Peugeot 508 PSE (Peugeot Sport Engineered), a középkategóriás modell 360 lóerős plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt sportváltozata. A 0-100 km/órára 5,2 másodperc alatt gyorsuló modell piaci bevezetése az idei ősz folyamán vette kezdetét Európa országaiban, és extrém motorteljesítménye mellett olyasvalamit ígér a vásárlóknak, amelyet legendás elődeitől sosem kaphattak meg a rajongók: a lépcsőshátú mellett kombi kivitelben is megvásárolható lesz.

Élsportoló rokonok

Nevük alapján könnyű összekeverni a Peugeot 405 T16-ost a Peugeot 405 Turbo 16-ossal, ám míg az előbbi a közúton öregbítette a márka hírnevét, az utóbbi a versenypályákon halmozott sikert sikerre. A 660 lóerős motorral szerelt autó speciális aerodinamikai csomaggal és összkerék-kormányzással vágott neki az észak-amerikai Pikes Peak hegyi felfutó versenynek, ahol 1988-ban és 1989-ben abszolút győzelmet ért el, előbb Ari Vatanennel, később Robby Unserrel a volánjánál. A finn pilóta csúcsdöntő futamának a többszörösen kitüntetett Climb Dance rövidfilm állít emléket. Ugyanez a konstrukció méretes szárnyak helyett tekintélyes futómű-emeléssel a Párizs-Dakar ralin is győzni tudott: Ari Vatanen 1989-ben és 1990-ben szerezte meg a világ leghíresebb terepraliján az elsőséget.

 

Peugeot 405 T16

Peugeot 405 T16 műszaki adatok

 

Motor

Négyhengeres, DOHC 16 szelep, hengerenkénti üzemanyag-befecskendezés
Turbófeltöltő

Lökettérfogat

1998 cm3

Legnagyobb teljesítmény (túltöltés)

200 (220) LE @ 5000/perc

Legnagyobb forgatónyomaték (túltöltés)

294 (324) Nm @ 2600/perc

Legnagyobb fordulatszám

7000/perc

Összkerékhajtás

53/47% nyomatékmegosztás, viszkókuplungos központi differenciálmű, Torsen részlegesen önzáró hátsó differenciálmű

Erőátvitel

ötfokozatú kézi sebességváltó

Felfüggesztés

elöl MacPherson rugóstag,

hátul csatolt lengőkarok

Fékek

elöl belső hűtésű tárcsa, 283 mm

hátul tárcsa, 250 mm

ABS

Menetkész tömeg

1340 kg

Végsebesség

235 km/óra

Gyorsulás (0-100 km/óra)

7,0 mp

Gyorsulás (400 / 1000 méter)

15,1 / 27,1 mp

Hosszúság x szélesség x magasság

4407 x 1715 x 1389 mm

Tengelytáv

2670 mm

Nyomtáv elöl / hátul

1463 / 1356 mm

Abroncsméret

Pirelli P Zero 205/50 R16

Közegellenállási együttható

0,33

Fékút (100-0 km/óra)

41,1 m

Peugeot 405 T16

Peugeot 405 T16 műszaki adatok

 

Motor

Négyhengeres, DOHC 16 szelep, hengerenkénti üzemanyag-befecskendezés
Turbófeltöltő

Lökettérfogat

1998 cm3

Legnagyobb teljesítmény (túltöltés)

200 (220) LE @ 5000/perc

Legnagyobb forgatónyomaték (túltöltés)

294 (324) Nm @ 2600/perc

Legnagyobb fordulatszám

7000/perc

Összkerékhajtás

53/47% nyomatékmegosztás, viszkókuplungos központi differenciálmű, Torsen részlegesen önzáró hátsó differenciálmű

Erőátvitel

ötfokozatú kézi sebességváltó

Felfüggesztés

elöl MacPherson rugóstag,

hátul csatolt lengőkarok

Fékek

elöl belső hűtésű tárcsa, 283 mm

hátul tárcsa, 250 mm

ABS

Menetkész tömeg

1340 kg

Végsebesség

235 km/óra

Gyorsulás (0-100 km/óra)

7,0 mp

Gyorsulás (400 / 1000 méter)

15,1 / 27,1 mp

Hosszúság x szélesség x magasság

4407 x 1715 x 1389 mm

Tengelytáv

2670 mm

Nyomtáv elöl / hátul

1463 / 1356 mm

Abroncsméret

Pirelli P Zero 205/50 R16

Közegellenállási együttható

0,33

Fékút (100-0 km/óra)

41,1 m