/image/03/8/peugeot-408phev-2206styp-052-1920x810.832038.jpg
/image/03/7/peugeot-408phev-2206styp-052-1600x1200.832037.jpg

EGY PEUGEOT-SZÍN SZÜLETÉSE

A visszafogott, a feltűnő vagy a klasszikus árnyalatokat kedveli inkább? A karosszéria színe fontos szerepet játszik az autóvásárlásra irányuló döntésünkben. Egyesek szerint a személyiségünket is hűen tükrözi. A karosszériaszín megalkotása szerves része a PEUGEOT járművek tervezési folyamatának. Ahogy a filmes jelmezek is hozzáadnak a színészi játékhoz, az autó színe is jelzi a márka pozicionálását, és kiemeli az egyes modellek dizájnját.
 
Interjú Marion Zandomeneghivel (színekért és anyagokért felelős tervező / karosszériaszín-szakértő) és Etienne Janninnel (színekért és anyagokért felelős termékmenedzser)

/image/03/3/-1nz4131-1600x1200.832033.jpg

   

Mi motiválja egy új szín létrehozását, és honnan szokás ihletet meríteni?

Marion Zandomeneghi: Az új színek többnyire egy új modell bevezetéséhez kötődnek. Egy adott színt mindig egy adott modellhez társítunk. Kommunikációs és marketingcélokra is ezt a színt fogjuk használni. A jármű megalkotásának minden egyes fázisa a termékfejlesztési, a formatervezési és a műszaki részleg közös munkájának eredménye. Az egyes munkacsapatok folyamatosan követik az autós trendeket, de a terméktervezésben, bútortervezésben, építészetben, divatban és egyre inkább a digitális kultúrában uralkodó irányzatokat is folyamatosan figyelemmel kísérik. 

Melyek egy szín létrehozásának fő lépései? 

Etienne Jannin: Az első lépés a márka és a termék láthatóságával és kifejezőerejével kapcsolatos szándékok megfogalmazása. A közvetíteni kívánt üzenetekről van szó, és arról, hogy az új szín hogyan illeszkedik majd a paletta egészébe.
 
Marion Zandomeneghi: Ekkor még nem láttuk a sziluettet, mert az első vázlatok csak később érkeznek. A mi feladatunk az, hogy nagy méretekben is tudjunk gondolkodni.
A folyamat egyes pontjain a szín alakulását bemutatjuk az érintett részlegeknek. A javasolt opciók így fokozatosan leszűkülnek, és az ügyféltesztek után elfogadásra kerül a végleges változat. A szelekciós folyamat vége felé a színt egy kicsinyített méretű modellen - de szükség esetén akár valós méretben is - ellenőrizzük.
Ezzel párhuzamosan a fényezők kutatómunkájában is részt veszünk. Fényezőkabinos teszteket végzünk, hogy a lehető legjobban megközelítsük a kívánt eredményt. Ezután az autóipari partnerekkel közös munka következik, annak érdekében, hogy a szín nagy léptékben is működjön, hiszen egyedül a végeredmény számít.

/image/03/9/recherche-teintes-caisses-1600x1200.832039.jpg

   

/image/03/6/peugeot-408-2206styp-064-1600x1200.832036.jpg

   

Hogyan született az új 408-hoz kifejlesztett, legfrissebb Obsession kék árnyalat? 

Marion Zandomeneghi:  Az új 408 kimondottan feltűnő, formabontó sziluettel rendelkezik, a modellkínálaton belül is valami teljesen újat képvisel. Az Obsession kék szín is ezt az innovatív megközelítést tükrözi: ún. dikroikus árnyalatról van szó. Ezt azt jelenti, hogy a szín a fényviszonyoktől függően változik. Egyértelműen egy olyan kék árnyalatot kerestünk, amely attól függően, milyen szögből nézzük, más-más képet mutat.
 
Ha fény esik rá, váratlan módon türkizes és zöldes színben játszik. Árnyékban viszont inkább a vörös felé hajlik. Mindez a természet színeit idézi, kicsit úgy, mint egy pillangó szárnya. Mostanáig soha nem próbálkoztunk színjátszó árnyalattal egy szériamodellen. De egyes tanulmányautóknál már használtuk ezt az eljárást. A PEUGEOT Instinct színe ihlette például az új 408 Obsession kék árnyalatát. A kivitelezéssel nem volt egyszerű dolgunk. Meg kellett találni a megfelelő kompromisszumot. A legnagyobb kihívás az volt, hogy hogyan őrizzük meg az elegáns, high-tech jelleget anélkül, hogy túlzásba esnénk.

És hogy történik egy új szín elnevezése? 

Etienne Jannin: Egy új szín létrehozásakor mindig valamilyen szuggesztív nevet keresünk. Ideális esetben a név már a tervezés során adott, de van, hogy csak később, hosszas kutatást követően, egy a nyelvi és jogi szempontokat is figyelembe vevő jóváhagyási eljárás keretében születik meg. A PEUGEOT-nál igyekszünk minél következetesebbek lenni a névadásban. Például a high-tech hatást keltő, attraktív és egyben meglepő színek elnevezésekor az extázis és az ámulat szókincsét vesszük kölcsön: jó példa erre az Elixirvörös, a Vertigo kék vagy a mostani Obsession kék.

/image/03/4/dsc-9128-1600x1200.832034.jpg

   

/image/03/5/peugeot-308phev-2021-297-fr-1600x1200.832035.jpg

   

Egyre többször találkozunk az új 308-cal az utcákon. Mesélne nekünk egy kicsit az Olivin zöld színről?

Marion Zandomeneghi: Jó érzékkel felismertük, hogy a trend a zöld szín irányába mutat. Ehhez a modellhez egy expresszív, de nem túl telt zöld árnyalatot kerestünk. Egy olyan zöldet, ami kiemeli az új 308 karcsú és nyúlánk sziluettjét. A festékbe aranyfényű pigmenteket is kevertünk. Ha fény éri a karosszériát, jól kijön ez az arany árnyalat. Mivel a modell bevezetésekor használt szlogen az „EGYEDÜLÁLLÓ” volt, ebbe az irányba mutató árnyalatot kerestünk, amely egyben a márka feljebb pozicionálását is elősegíti. Az ügyfelek körében végzett tesztek nagyon pozitív eredményt hoztak, és ösztönzően hatottak ránk, annál is inkább, mert ritka, hogy a zöld szín a tervezők és a nagyközönség körében is tetszést arat.
 
Etienne Jannin: Az ügyfelek mintegy 20%-a Olivin zöld 308-ast rendel, ami egy zöld autó esetében nagyon jelentős arány. A célt sikeresen elértük: az új 308 csak úgy vonzza a járókelők tekintetét, és egyedi stílusával sokakat meghódít.