/image/36/7/fejlec_2016_06.57367.jpg

HÍREK

Nem a lassítók éve

Peugeot_rally

Egy lassító okozta az ifjabb Tóth János, Szőke Tamás kettős vesztét az Ózd-rali szombati utolsó szakaszán. A Peugeot Total Hungária Rallye Team párosa a harmadik helyről várta a hatodik gyorsaságit, amelyen aztán a rajttól egy kilométerre közelebbi ismeretséget kötött egy lassítóval.

Az efféle „kéretlen találkozás” általában nem okoz nagy károkat, ezúttal azonban kilyukadt a Peugeot 208 T16 R5 hűtője, és bár a szakaszt teljesítette a kettős, azt egyikük sem akarta, hogy a motornak nagyobb baja essen, így kénytelen-kelletlen kiálltak a versenyből.

„Jellemző volt erre a versenyre, főleg a délutáni-esti szakaszokon, hogy nem tudtuk megfelelően felmelegíteni a gumikat, ezért sokat csúszkáltunk. Az ominózus szombati utolsó szakaszon is elspórolgattam az első néhány kanyart, de a lassítónál arra számítottam, hogy már lehet rendes versenytempóban közlekedni. Nem lehetett. A négysoros lassító első gumiját még ki tudtuk kerülni, a másodikat azonban telibe találtuk – ráadásul olyan szerencsétlenül, hogy kilyukadt a hűtő. Végigmentünk a gyorsaságin, de a célban kiderült, hogy nagyobb a baj, mint gondoltuk” – mondta a hétszeres bajnok ifjabb Tóth.

„Nem a lassítók éve ez számunkra – tette hozzá Szőke Tamás. – A szombati utolsó szakaszon sajnos telibe vertük az első lassítót, és bár le tudtunk jönni a szakaszon, közben folyamatosan figyeltem a motor és az olaj hőmérsékletét. Akkor még azt hittük, töltünk rá vizet és legurulunk a szervizparkba. Ám amikor rátöltöttem a vizet, azt láttam, hogy orrán-száján folyik. Semmiképpen sem tudtunk volna lábon eljutni a szervizig anélkül, hogy megfőzzük a motort. Így azután sajnos feladtuk a versenyt.”

Pedig addig jól álltak. Az első két szakaszon talán még benne volt ifjabb Tóth János kezében és lábában a pécsi esés, kellett két gyorsasági a visszarázódáshoz. Utána azonban magasabb fokozatra kapcsolt a páros, s ebben segített a Peugeot új versenyprogramja is.

„Jóval erősebb volt a 208-as motorja, minden pillanatban közel a maximumon lehetett használni” – mondta ifjabb Tóth, aki érthetően rettenetesen csalódott volt a kiesés, és kicsit az egész szezon miatt is, amelyen a kassai futamgyőzelem afféle szépségtapasz volt csupán. 

Mecsek-rali előtt - Kivárás, türelem, fegyelem!

Peugeot_Rally

„A második napon dől majd el a verseny, de az elsőn is nagyon észnél kell lenni” – vélekedett ifjabb Tóth János.

„Kivárásra kell játszani, mert a türelem lehet itt a siker titka” – tette hozzá Szőke Tamás.

A Peugeot Total Hungária Rallye Team párosa a Kassán aratott nagyszerű futamgyőzelem lendületével készül a hétvégi Mecsek-ralira, amely az országos bajnokság hetedik futama, s amelyen újabb értékes pontok találnak gazdára. Bár a bajnoki cím már eldőlt, a dobogós helyek még kiadók, s ezek közül egyet szeretne elcsípni a hétszeres abszolút bajnok is. Az ehhez vezető úton jelenthet nagy lépést a Pécs környéki viadal.

„Pénteken este tízig megyünk, tehát lesz legalább három olyan szakasz, amelyet már sötétben teljesítünk – a két erdőgazdasági út nézők elől elzárt terület, a reptéren kialakított, úgynevezett show gyorsaságira pedig várják a szurkolókat – mondta a Peugeot 208 T16 R5 pilótája. – Az időjárás kulcskérdés lesz a hétvégével kapcsolatban, mert bár nem jósolnak folyamatos esőt, záporokra és zivatarokra számítani kell, ezért mi inkább vizes beállítású autót képzeltünk el a rajtra. Aztán majd meglátjuk, mit változtatunk közben, vagy a második napra.”

A második napon, a klasszikus pécsi gyorsasági szakaszokon méreti meg magát a mezőny, annyi különbséggel, hogy a Kemping–Árpádtető szakasz visszakerült a programba.

„Az első nap nem feltétlenül kell nagy rizikót vállalni, már csak azért sem, mert az erdőgazdasági utakon nagy farönköket raktak a belső ívre, hogy ne vágjuk le a kanyart, s az amúgy is keskeny úton így még kevesebb lehetősége van az embernek korrigálni. Ezért gondolom azt, hogy ezen a napon jobb az óvatosság, s hogy a második, hosszabb napon dől majd el a verseny. Ami az itteni klasszikus pályákat illeti: régen nagyon szerettem menni ezeken a szakaszokon, de az embernek van egy stílusa, ahogy szereti vezetni az autót, s az R5-ösöket itt úgy nem lehet. Nem lehet úsztatni az íven, ami nagy szívfájdalmam, így át kell állítani az agyamat a tempó érdekében.”

S hogy mire lehet jó mindez a navigátor, Szőke Tamás szerint?

„Ugyanúgy készülünk erre a futamra is, mint az eddigiekre: folyamatosan járjuk a pályákat, azokon, amelyek sötétben is szerepelnek a programban, természetesen este is voltunk. Az autó jó, bizakodó vagyok, nyomjuk, ahogy tudjuk. A pénteki szűk, erdőgazdasági utak sötétben mindenki számára hatalmas kihívást jelentenek majd, a szombati klasszikus szakaszokon pedig a klasszikus ralis erényeket kell majd csillogtatni. Kivárás és türelem – ez lehet a siker titka, és persze az, hogy ne kövessünk el hibákat” – tette hozzá Szőke Tamás.

Ifjabb Tóth: jó és rossz hírek

/image/37/2/960x460_fehervar_rally.57372.png

A jó hír, hogy az ifjabb Tóth János, Szőke Tamás kettős nyert három gyorsasági szakaszt (a tízből), versenyben volt a győzelemért, hatalmas és látványos csatát vívott a bajnoki címvédő Herczig Norberttel, és a hetedik szakaszig vezetett az abszolútban a Fehérvár-ralin.

A rossz hír, hogy a nyolcadik szakaszt végig defekttel teljesítette, a kilencediken pedig megcsúszott egy murvás felhordáson, egyenesen neki egy kőtalapzatnak, ami kiütötte a Peugeot 208 T16 R5 jobb hátsó futóművét, így a hétszeres abszolút bajnok kiesett a versenyből. A második helyről.

De ne szaladjunk ennyire előre!

A Peugeot Total Hungária Rallye Team kettőse parádésan kezdte a hosszúnak ígérkező napot, már az első kör után vezetett a versenyben, s még biztatóbb volt, hogy „Janika” azt mondta: az autó nagyon kezes, jól érzi magát vele a pályákon. Ekkor még két kör volt hátra, és a Peugeot-pilóta magabiztosan autózott. Olyannyira, hogy a második körről is elsőként tért vissza a szervizparkba.

„Helyenként sokat kockáztatunk, de ezúttal nem bánom, mert jó a ritmusunk, jó vezetni a 208-ast, és jó érzés az is, hogy kicsit feszegetjük a határokat” – mondta ifjabb Tóth, amihez Szőke csak annyit tett hozzá, hogy szívesebben versenyezne most Dániában, vagy egyenesen az Északi sarkon, mert a forró versenyautóban majd megsült a lába.

Következett az utolsó kör – immár az eddigi három helyett négy gyorsaságival. A mindent eldöntő szakaszokkal.

A hetediket kiválóan vette a páros, a nyolcadik előtt azonban kellemetlen meglepetés érte.

„Már a rajtzónában álltunk, amikor szólt Botka Dávid, hogy a jobb első kerekünk leeresztett. Pedig nem sokkal korábban ellenőriztük, még csökkentettem is a guminyomást. Akkor minden rendben volt, a rajt előtti pillanatokban azonban lapos volt a kerekünk. Csak arra maradt idő, hogy fújjak bele egy kis levegőt, és már indultunk is. Körülbelül a szakasz feléig kitartott az abroncs, onnantól azonban felnin mentünk” – mondta Szőke, s a történtek fényében szinte csoda, hogy alig több, mint 24 másodpercet veszített a páros a defekttel, amivel a második helyre csúszott vissza.

Lehetett volna rosszabb is…

Sajnos lett is – rögtön a következő szakaszon.

„Valamivel gyorsabban érkeztünk abba az ominózus kanyarba, mint az előző körben, későn láttam meg a murvás felhordást, amelyen megcsúszott az autó… – idézte fel a történteket ifjabb Tóth. –   Nekicsúsztunk egy betontalapzatnak, ami kiütötte a jobb hátsó futóművet. Nagyon sajnálom, mert a Peugeot beállításai tényleg elképesztően jól sikerültek, remekül lehetett irányítani az autót, a csúszós aszfaltfelületen is nyugodt maradt a hátulja. Gumit is jól választottunk, szóval minden adott volt a sikerhez. Sajnálom, hogy végül nem jött össze…”

Jó hír, hogy mostantól további aszfaltos futamok jönnek, amelyeken ifjabb Tóth és Szőke – akiknek a jelek szerint nagyon fekszik ez a talajtípus – remélhetőleg újra a győzelemért harcolhat…

Dupla defekt és nagy hajrá

/image/37/3/960x460_veszprem_rally.57373.jpg

Nehéz verseny volt. Persze, a Veszprém környéki technikás, murvás pályákról amúgy se állította soha senki, hogy könnyűek lennének, de a szombat esti és vasárnapi esőzés rátett még egy lapáttal. Úgyhogy mindenki, aki végigküzdötte a bajnokság negyedik futamát, megérdemelte a másfélszeres pontot, mert megdolgozott érte.

Az ifjabb Tóth János, Szőke Tamás kettős másodikként rajtolt vasárnap reggel, és a rajthelynek bizony fontos szerepe volt abban, hogy végül hatodikként gurult át a céldobogón.

„Kétszer három gyorsaságit teljesítettünk, és az éjszakai esőzés megváltoztatta a pályák jellegét, úgyhogy az első két gyorsaságin óvatos voltam – kezdte a Peugeot Total Hungária Rallye Team hétszeres bajnok pilótája. – Visszacsúsztunk a harmadik-negyedik helyre, de gondoltam, a Lőtér jó lesz, ott sokkal bátrabb vagyok, mint bárhol máshol. Viszonylag száraz is volt a pálya, csakhogy... Volt egy nagy víztócsa, amelybe egy lejtőről, nagy tempóval érkeztük meg. Nem tudtam, mekkora víz van benne, de választottam egy olyan sebességet, amivel át tudok menni rajta. Nem is lett volna gond, ha a jobb oldalon nem lóg ki egy kő a vízből, pont a jobb első kerék irányában, ráadásul a vízben, ugye, már nem tudtam kormányozni az autót. Nem volt nagy ütés, nem kapott nagyot a felni, vagy a futómű, csupán egy kis döccenőnek éreztük. De azután néhány méterrel később a balos kanyarba nem tudtunk befordulni. Éreztük, hogy a jobb első abroncs defektes, de hogy a hátsó is, azt már csak a célban láttuk.”

Másfél percet veszített, és a 11. helyre csúszott vissza a páros, amely természetesen egyetlen pillanatra sem adta fel a küzdelmet, hanem megkezdte a felzárkózást.

„A tisztább nyomban jobban tudtunk menni az autóval, mint a koszos úton, úgyhogy próbáltunk a lehető legtöbbet ledolgozni a hátrányunkból – folytatta a Peugeot 208 T16 R5 pilótája. – Pechünkre, az utolsó gyorsaságira megint leszakadt az ég. A gumiválasztásunk nem volt a legoptimálisabb, lehetett vele menni, de nem könnyen. Így azután a hatodik helyre tudtunk felzárkózni. Nehéz verseny volt...”

Ezt készséggel alátámasztotta a navigátor, Szőke Tamás is.

„Nagyon hosszú, és erőt próbáló verseny volt. Másodikként fordultunk a záró napra, és ez megbosszulta magát, mert mi takarítottuk az utat a riválisok előtt. Hogy ez mennyit jelentett? Csak az utolsó gyorsaságin majdnem egy percet lehetett nyerni azzal, ha hátulról rajtolt valaki. De ezzel nem lehet mit kezdeni, ilyen a rali. Az viszont kiderült, hogy nekünk az idén az aszfaltos versenyekre kell jobban fókuszálni, mert ezzel az autóval azok jobban mennek” – mondta Szőke.

Nos, nem kell sokáig várni, hiszen a következő verseny, a Fehérvár-rali, amit július 29-31. között rendeznek meg, éppenséggel aszfalton zajlik majd.

 

VESZPRÉM-RALI, AZ OB 4. FUTAMA

Abszolút végeredmény: 1. Herczig Norbert, Igor Bacigál (Skoda Rallye Team Hungary, Skoda Fabia R5) 1:45:01.4, 2. Ollé, Czakó-Budai (TMC Rallyesport, Ford Fiesta S2000) 15.9 mp h., 3. Balogh, Holczer (Energy RT, Mitsubishi Lancer Evo9) 25.6 mp h., ...6. ifj. Tóth, Szőke (Peugeot Total Hungária Rallye Team, Peugeot 208 T16 R5) 2:03.1 p h.

A dobogóért küzdött ifjabb Tóth

Tizenkilencre lapot húzott. Tudta, hogy kockázatos vállalkozás, de meg akarta próbálni. Mert pont ugyanannyi erővel be is jöhetett volna a gumitaktika, mint ahogy végül nem jött be.

Ifjabb Tóth János és Szőke Tamás úgy döntött, zárt abroncsokkal vág neki az utolsó körnek, mert úgy gondolta, azzal talán lépéselőnybe kerülhet, s megkaparinthatja a harmadik helyet. A harmadikat, igen, mert bár a napot a 11. pozícióból kezdte a Peugeot Total Hungária Rallye Team párosa („Ennyire hátulról talán még sosem rajtoltam” – jegyezte meg ifjabb Tóth reggel a szervizparkban), csakhamar felzárkózott a negyedikre, és ha már ott volt, természetesen megcélozta a dobogót.

Hogy végül nem jött össze, az a fentebb említett gumiválasztásnak tudható be. Mert bár a zárt abroncs jó volt a féktávokon, de a kanyarokból kifelé jövet túlságosan elkapart vele a Peugeot 208 T16 R5, és amint kijött a tiszta nyomból, rögtön belógott az árokba.

És ez nem fér bele akkor, amikor tizedekre menő csata zajlik. Végül a harmadik és a hatodik helyezett között 6.3 másodperc különbség volt mindössze, de a hétszeres bajnok ifjabb Tóthnak ezúttal be kellett érnie a hatodik pozícióval. Most sajnálhatta igazán azt a szombati technikai gondot az FIA által előírt szeleppel, amelynek hibája miatt erőtlenné vált az autója az utolsó két szakaszon. Ha az nincs…

De tudjuk, a sportban a ha-val kezdődő mondatoknak nincs értelmük.

„Ennél többet nem tehettem, az utolsó két gyorsaságin talán erőn felül is küzdöttünk, mert próbáltuk menteni a menthetőt, ha már rosszul választottunk gumit. De nem jött be, erőlködés lett belőle. Murvás tapasztalatnak jó volt, minden kilométerből tanul az ember” – mondta ifjabb Tóth, aki láthatóan csalódott volt, hogy ketten is megelőzték az utolsó szakaszon.

„Úgy vágtunk neki a vasárnapi napnak, hogy megtesszük, amit lehet. Egy rossz döntés, a rossz gumiválasztás azonban megpecsételte a sorsunkat, mert ezzel nemhogy nem volt esélyünk a dobogóért harcolni, de még a negyedik hely is odalett. Öröm az ürömben, hogy Veszprémben a hatodik helyen rajtolunk majd, ami akár még jól is jöhet, hiszen nem mi takarítjuk majd az utakat az első napon” – látta meg a pozitívumot a történtekben a navigátor, Szőke Tamás.

A bajnokság következő futamát három hét múlva rendezik meg Veszprém környékén.

 

ISEUM-RALI A MARSO-KUPÁÉRT, AZ OB 3. FUTAMA, SZOMBATHELY

Abszolút végeredmény:1. Herczig Norbert, Igor Bacigal (Skoda Rally Team Hungary, Skoda Fabia R5) 1:12:39.9, 2. Hadik, Kertész (Hadik Autósport, Ford Fiesta R5) 16.0 másodperc hátrány, 3. Balogh, Holczer (Energy RT, Mitsubishi Lancer Evo9) 1:22.3 perc h., …6. ifj. Tóth, Szőke (Peugeot Total Hungária Rallye Team, Peugeot 208 T16 R5) 1:28.6 p h.

Az ob állása 3 futam után (nem hivatalos):1. Herczig Norbert, Igor Bacigal 83 pont, 2. Vincze, Kuti (Overdose Média, Mitsubishi Lancer Evo9) 43, 3. Hadik, Kertész 40, …6. ifj. Tóth, Szőke 32

Ifjabb Tóth második Miskolcon

/image/37/6/960x460_2016_05_miskolcrally2.57376.jpg

Peugeot Total Hungária Rallye Team – Miskolc-rali

Hosszú nap volt. Hosszú és emberpróbáló. A Miskolc-rali második napján kilenc gyorsasági szakaszt teljesített a mezőny, s ezek közül hármat az ifjabb Tóth János, Szőke Tamás kettős nyert meg (a két nap alatt négy részsikert aratott a páros), ami a második helyre volt elég a végelszámolásnál.

„Hasznos verseny volt – jelentette ki a hétszeres abszolút bajnok ifjabb Tóth, aki végig az első helyért csatázott. –  Attól függetlenül, hogy nem sikerült megtartani az első helyet, megint nagyon sok információt és tapasztalatot szereztünk az autó viselkedéséről és a futómű-beállításról, ami lépésről lépésre visz előre minket.”

Három különböző pályán autóztak a versenyzők szombaton – s mindegyiket háromszor teljesítették. Ifjabb Tóth reggel nagyon bekezdett, a második körre azonban eléggé murvafelhordásosak lettek az utak, s ez elővigyázatosságra intette a Peugeot 208-as pilótáját.

„A kihordásos részeken még mindig túlságosan óvatos vagyok, ezen kellene változtatni, de az jó hír, hogy így sem vagyunk messze Herczig Norbitól, s remélem, lesznek a mostaninál még szorosabb csatáink is. A szakaszgyőzelmeknek nagyon örültünk, azok feldobtak minket, de van még miben javulni” – foglalta össze a verseny tanulságait a Peugeot Total Hungária Rallye Team pilótája, aki számára igazándiból ez volt az idénynyitó viadal, hiszen Egerben technikai gondok miatt idejekorán búcsúzott.

„Ez volt az első teljes versenyünk az idén, és sokat tanultunk belőle – tette hozzá a navigátor, Szőke Tamás. – Aránylag jól kezdtünk, de azután valahogy elvesztettük a lendületünket. Gondok voltak a beállításokkal, s bár folyamatosan próbáltuk csűrni-csavarni a dolgot, folyamatosan változtatgattunk az autón, megtettünk mindent, ami tőlünk tellett, meg kellett elégednünk a második hellyel. Nagyon várjuk a murvás versenyeket, azok újabb színt hoznak majd az életünkbe.”

22. HELL MISKOLC-RALI, AZ OB 2. FUTAMA

Abszolút végeredmény: 1. Herczig Norbert, Igor Bacigál (Skoda Rallye Team Hungary, Skoda Fabia R5) 1:20:04.2, 2. ifj. Tóth János, Szőke Tamás (Peugeot Total Hungária Rallye Team, Peugeot 208 T16 R5) 16.8 másodperc hátrány, 3. Kazár Miklós, Ferencz Ramón (Proracers, Ford Fiesta R5) 55.6 mp h. 

 

Ifjabb Tóth is részt vesz 05.01-én, vasárnap a Nagy Futamon

/image/37/7/nagy_futam1.57377.jpg

Budapest belvárosa vasárnap újra megtelik szívet melengető motorhangokkal. Május 1-jén, immár hagyományosan újra jön a Nagy Futam, amelynek keretében kézzelfogható közelségbe kerülnek a Formula–1-es versenygépek, a WTCC, Nascar-, DTM-, rali- és terepraliautók, versenykamionok, drift- és dragszörnyetegek.

Egy ilyen technikai sport fesztiválról nem hiányozhat a hétszeres abszolút bajnok ifjabb Tóth János, Szőke Tamás kettős sem, amely a Miskolc-rali után egyenesen a Várkert Bazárba viszi a Peugeot 208 T16 R5-öst, hogy itt is találkozzon szurkolóival, illetve Budapest szívében autózzon, erre ugyanis versenyautóval viszonylag ritkán nyílik lehetőség. Úgy is mondhatnánk, az utóbbi időben mindössze évente egyszer, a Nagy Futam alkalmával.

No és arra is ritkán van lehetőség, hogy a különböző szakágak versenyzői ilyen nagy létszámban találkozzanak egymással, és megosszák tapasztalataikat. Az idei viadal egyik sztárvendége az osztrák Formula–1-es legenda, Gerhard Berger lesz, aki egy klasszikus F1-es autót vezet majd.

„Annak idején, a Budapest-ralikon rendeztek gyorsasági szakaszt a pesti alsó rakparton is, de az már régen volt, úgyhogy jó lesz újra belvárosban autózni. És persze jó lesz találkozni a versenyzőtársakkal is, a szurkolókról már nem is beszélve. Aki nem tud eljönni Miskolcra, annak elég csak felülnie a buszra vagy villamosra Budapesten ahhoz, hogy találkozzon velünk. S persze a pályán is igyekszünk majd örömet szerezni a szurkolóknak” – mondta ifjabb Tóth János.

A május 1-jei Nagy Futam útvonala Várkert Bazár – Clark Ádám tér – Erzsébet híd – Ferenciek tere – Várkert Bazár lesz, délelőtt tartják meg az autós programokat (a ralisok dél körül kerülnek sorra), délután pedig a légi bemutatót.

Egyik szemük sír, a másik nevet

/image/37/8/eger_rally.57378.jpg

Pedig olyan jól kezdődött... Az ifjabb Tóth János, Szőke Tamás kettős úgy bekezdett az Eger-rali első versenynapján, ahogy egyébként nem szokott. A hétszeres abszolút bajnok Peugeot-pilóta általában inkább a folyamatos javulás jegyében építi fel a taktikáját, most azonban a második gyorsasági szakasz után öt tizedmásodperc hátránnyal a második helyen állt, vagyis mondhatjuk, hogy „huszárosan” kezdett.

 

Csakhogy...

 

Csakhogy azután kapott egy defektet a harmadik szakaszon („Rossz minőségű volt az út, és bár nem emlékszem, hogy odaütöttem volna az autót, már a szakasz elejétől kezdve bal első defekttel jöttünk, ami negyvenöt-ötven másodpercünkbe került” – mondta a pilóta), majd pedig, a kerekek csereberélésére nyilván „ráment” a negyedik gyorsasági is.

„A szerviz után, az ötödik szakaszon terveztünk gyorsítani – árulta el a Peugeot Total Hungária Rallye Team pilótája. – Ám nem sokkal a rajt után fura hangok kezdtek jönni a 208-as motorjából. Mintha csak három henger ment volna, és elfogyott az erő is. Lekapcsoltuk a versenyprogramot, akkor úgy tűnt, hogy jó. Visszakapcsoltuk, megint előjött ugyanaz a probléma. Folyamatosan figyeltük a vízhőfokot, az olajnyomást, és óvatosan végiggurultunk a szakaszon, de aztán félreálltunk, mert egy kis olajfüstje is volt a motornak, és nem akartuk kockáztatni, hogy nagyobb baj legyen.”

Érdekes egyébként, hogy a történtek ellenére valahogy optimizmus sugárzott a pilótából és a navigátorból egyaránt. Hogy miért? Erre is megkaptuk a választ:

„Az ötödik szakaszon ugyan nem volt velünk az erő, de összességében nem lehet okunk a panaszra. Az Peugeot ugyanis nagyon rendben van, abszolút versenyképesnek érzem, azt pedig el kell fogadni, hogy a technikai sportban benne van a technikai hiba lehetősége” – mondta Szőke Tamás a Peugeot 208 T16 R5-ösről, s ugyanígy vélekedett ifjabb Tóth is.

„A tavalyi szezonhoz képest nagyon sokat fejlődött az autó, és versenyképesebbek is vagyunk vele. A fokozatosság elvén próbáltam felépíteni a versenyt, de megállított minket ez a motorgond. Ettől függetlenül az még tény, hogy jó a futóműbeállítás, jók a gumik, jól kanyarodik az autó – szóval nagyon jó érzés vezetni. Az egyik szemünk sír, a másik nevet, és gondolatban már a Miskolc-ralin járunk...” – tette hozzá ifjabb Tóth.

Nos, a Miskolc-ralira, vagyis a bajnokság második futamára már nem kell sokat várni, hiszen ennek a hónapnak az utolsó hétvégéjén rendezik, egészen pontosan április 29-30-án.

Ifjabb Tóth: Letisztultabban, nyugodtabban

/image/37/9/peugeot_rally1.57379.jpg
/image/38/0/peugeot_rally2.57380.jpg

Teszt után, verseny előtt. Az ifjabb Tóth János, Szőke Tamás kettős (Peugeot 208 T16 R5) készen áll a kihívásokkal teli, izgalmas szezonra, amely során – s ezzel a hétszeres abszolút bajnok pilóta is tökéletesen tisztában van – nagyon nehéz dolga lesz annak, aki nyerni akar.

Nyilván számít majd a felkészülés, de a szerencse is. Ez azonban jót tesz a sportnak. Ifjabb Tóth vallja, akkor van értéke, értelme a versenyzésnek és a győzelemnek, ha az embernek van kivel versenyezni. Márpedig az idén lesz kivel. A hétvégén esedékes idénynyitó Eger-rali nevezési listáján 18 darab R5-ös autó található, ami már alapvetően meghatározza a sorozat komolyságát, erejét.
 

A Peugeot Total Hungária Rallye Team párosa ennek megfelelően teszttel hangolódott a hétvégére, egy rendhagyó teszttel, amelyen a kilencszeres olasz bajnok Paolo Andreucci volt ifjabb Tóth segítségére abban, hogy a lehető legprecízebben beállítsák a Peugeot 208-ast az egri pályákra.

„Finomhangolás zajlott a teszten, Paolo segített a beállításokban és vitt is, meg is mutatta, miként kell az autót még hatékonyabban kezelni. Nem először utazott hazánkba, tavaly a Mecsek-rali előtt is autóztunk már egyet, ami akkor is rengeteget segített, sokkal közelebb kerültem általa a Peugeot-hoz. Most is ugyanez történt” – mondta elégedetten ifjabb Tóth, majd még hozzátette, bízik benne, hogy ki is tudja majd használni a módosítások nyújtotta javulást.

„Nem mondom, hogy ettől a teszttől most meg kell nyugodnunk, de ahogy mondani szokták: látjuk az alagút végét. Sokkal letisztultabban, sokkal nyugodtabban vezetem az autót, mint eddig, és az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy javult is tavalyhoz képest: a futómű, a kanyarsebesség, az úttartás tekintetében is. Ami azt jelenti, hogy gyorsabb is lesz” – mosolygott a hétszeres bajnok, aki szeretne a fokozatosság elvét követve folyamatosan gyorsulni.
 

Ami az egri pályákat illeti: a tavalyihoz hasonlóak lesznek, de a minőségükről nem tudott többet mondani, mivel a pályabejárás csak csütörtökön kezdődik. Az viszont már az időtervből látszik (szombaton tíz, vasárnap hat gyorsasági szakasz vár a mezőnyre), hogy nehéz versenyre kell számítani, mert sok és sokféle pálya lesz, úgyhogy fontos lesz az autó beállítása és a gumiválasztás.

„Nagyon erős a mezőny, ez már a nevezési listából is látszik. A miénk ráadásul kiegyensúlyozott csoport: közel egyforma teljesítményű autók versenyeznek benne, ettől az évtől kezdve pedig a gumik is szűk skálán mozognak, hiszen mindössze két márkát lehet használni, úgyhogy még ezen a téren is kiegyenlítődnek az erőviszonyok. Vagyis… Vagyis nagyon nehéz dolga lesz annak, aki nyerni akar” – árulta el ifjabb Tóth.

S hogy ezek után mit tervez a hétvégére? Szőke Tamással szeretnének felállni a dobogóra a magyar értékelésben. 
 

„Talán sohasem kellett ilyen népes mezőnyben megméretnünk magunkat, vagy ha igen, akkor nagyon régen, talán a WRC-s korszakban – tette hozzá Szőke Tamás. – Hosszú volt a téli szünet, mindketten nagyon szeretnénk már látni, hol tartunk az ellenfelekhez képest. Persze, változatlanul gyűjtjük a kilométereket, a tapasztalatokat. Hosszú lesz a szezon, nyolc versenyből hatot értékelnek, ez azonban nem jelenti azt, hogy lehet hibázni, sőt, folyamatosan koncentrálni kell, és a lehető legjobb teljesítményt nyújtani. Maga az egri futam izgalmasnak ígérkezik, navigátor szempontból azonban ugyanaz a titka, mint az összes többi versenynek: oda kell figyelni.”

Az Eger-rali pénteken 18.30 órakor az ünnepélyes rajtceremóniával kezdődik a Dobó téren, szombaton 10, vasárnap pedig 6 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre.

A bajnoki cím kemény dió…

/image/38/1/450x310_2016peugeot1.57381.png
/image/38/2/450x310_201603_2.57382.png

A tanulás, a visszarázódás éve volt a tavalyi az ifjabb Tóth János, Szőke Tamás kettős számára a rali országos bajnokságon. A hétszeres abszolút bajnok három év kihagyás után ült vissza a versenyautóba (egy Peugeot 208 T15 R5-ösbe) – úgy, hogy sem a technikát, sem navigátorát, Szőke Tamást nem ismerte különösebben. A bajnoki bronz a fentiek fényében gyönyörűen csillog, de vajon mit várhatunk a Peugeot Total Hungária Rallye Team párosától a 2016-os szezonban?

 

A felkészülési időszak zajlik. Ennyi év után ez már afféle automatizmus?

Az is lehetne, hiszen vannak dolgok, amelyek ennyi év után már nem változnak a téli szünetben, de persze akadnak olyan újdonságok is, amelyeket hasznosnak talál, ezért belevisz az ember a felkészülésbe – mondta ifjabb Tóth János.

Maga a fizikai tréning hogy zajlik?

Én világéletemben futással készültem, ehhez jön még, hogy heti egyszer eljárok Matics Zsolti Fit 4 Race edzéseire, amely program kimondottan autóversenyzőknek szól – a készségfejlesztést és a jobb koncentrációs képességet fejleszti. Nagyon hasznos, és biztosan hozzátesz a sikerességünkhöz.

Sokan kíváncsiak rá, hogy milyen fizikum kell egy raliversenyzőnek?

Ha jó a fizikai állóképességed, akkor nem fáradsz el. Ha nem fáradsz el, nem hibázol – ennyire egyszerű. Ezért kell futni.

Sportpszichológushoz is jár?

Tavaly átfogó felkészülési programot csináltam végig, annak része volt a sportpszichológiai teszt is, és nagyon jól teljesítettem, az edzőmmel beszéltünk róla, de nem tartottuk szükségesnek.

Hogyan látja az idei esélyeit?

Kiegyensúlyozott csoport a miénk: közel egyforma teljesítményű autók versenyeznek benne, ettől az évtől kezdve pedig a versenygumik is szűk skálán mozognak, hiszen mindössze két márkát lehet majd használni, úgyhogy még ezen a téren is kiegyenlítődnek a feltételek.

Vagyis?

Vagyis nagyon nehéz dolga lesz annak, aki nyerni akar. Nyilván számít majd a felkészülés, de a szerencse is. Ez azonban jót tesz a sportnak. Mindig elmondom, akkor van értéke és értelme a versenyzésnek és a győzelemnek, ha az ember tud kivel versenyezni. Lehet, hogy értékesebb egy második-harmadik hely, ha nagyon megharcoltál érte, mint egy könnyen jött győzelem. A csaták adják meg a versenyzés sava-borsát – és idén nagy csatákra számítok.

Tavaly három év kihagyás után tért vissza. Milyen tanulságokkal szolgált a szezon?

Meg kellett állapítanom, hogy a vártnál sokkal jobban kihatott rám a három év szünet. Ha visszagondolok, úgy álltam oda az első verseny rajtjához, hogy nem is érdekeltek az időeredmények, egyszerűen csak meg akartam tanulni az autót és megszokni az új navigátoromat, Szőke Tamást. Persze, próbáltam és akartam is nyerni, de összességében inkább a tanulásról és a tapasztalatszerzésről szólt a legutóbbi szezon. És még mindig azt mondom: sokat kell tesztelnem, és sokat kell különböző körülmények között vezetni az autót.

Tehát felvette a ritmust, és azt kellene fokozni?

Igen, éppen erre gondoltam. Legalábbis most, egy hónappal a bajnokság rajtja előtt. De hogy tényleg így van-e, azt az első verseny után tudom majd pontosan megmondani. Most úgy gondolom, az idei szezonnak muszáj könnyebbnek lennie a tavalyinál, már csak azért is, mert van egy év tapasztalatunk az autóval, a gumikkal, egymással, látjuk, milyen hibákat követtünk el, tudjuk, mit kellett volna másként csinálni. Ez mind-mind rengeteget segít. Persze, nem jelent kilométerenként egy másodperces javulást, de megkönnyíti az ember dolgát. Legalábbis remélem…

Eredményekre lefordítva ez mit jelent?

Aki itt bajnokságot akar nyerni, annak nagyon kiegyensúlyozottan kell versenyeznie. Meglátjuk… Sok múlik a szerencsén, és nyilván azon is, hogy mennyit hibázik az ember. Azt látjuk más, erős bajnokságok tapasztalatából okulva, hogy a Peugeot 208 képes bajnokságot nyerni. Most már csak az a kérdés, mennyire találunk bele mi a ritmusba…

A bajnoki cím kemény dió…